لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

سفر رهبر اکثريت مجلس نمايندگان آمريکا به سوريه


نانسی پلوسی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه در پارلمان اسراییل سخنرانی خواهد کرد
نانسی پلوسی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه در پارلمان اسراییل سخنرانی خواهد کرد

به رغم توصيه های کاخ سفيد، نانسی پلوسی رهبر اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا هفته آینده برای ديدار با مقام های سوری به دمشق سفر می کند.


دانا پيرنو، قائم مقام سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه با اشاره به سفر خانم پلوسی به سوريه، گفت:« کاخ سفيد چنين سفری را تشويق نمی کند.» خانم پيرنو سوريه را کشوری خواند که از تروريسم حمايت می کند. او افزود سوريه کشوری است که می کوشد تا دولت فواد سينوره را در لبنان سرنگون کند.


نانسی پلوسی بلند پايه ترين مقام آمريکايی خواهد بود که طی دوسال گذشته از سوريه ديدار می کند. آمريکا به همراه فرانسه در پی ترور رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان در سال ۲۰۰۵ سفرای خود را از دمشق فراخواندند

نانسی پلوسی بلند پايه ترين مقام آمريکايی خواهد بود که طی دوسال گذشته از سوريه ديدار می کند. آمريکا به همراه فرانسه در پی ترور رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان در سال ۲۰۰۵ سفرای خود را از دمشق فراخواندند .


قائم مقام سخنگوی کاخ سفيد با غير سازنده خواندن اين سفر، هدف از چنين سفری را زیر سوال برد. او گفت: «من نمی دانم که در محدوده دولت کسی با وی صبحت کرده است يا نه، اما به طور کلی چنين سفر هايی را تشويق و تاييد نمی کنيم.»


از سوی ديگر شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفت شرایط کنونی زمان مناسبی برای سفر يک هيئت بلند پايه به سوريه نيست.


نانسی پلوسی روز جمعه وارد اسراييل شد و قرار است روز شنبه به سوريه سفر کند. اين دومين سفر خانم پلوسی به منطقه خاورميانه در سال جاری است.


انتظار می رود که خانم پلوسی روز شنبه در پارلمان اسراييل درباره «روابط آمريکا به اسراييل و چالش های پيش روی شکل گيری دو دولت در خاورميانه» سخنرانی کند.


تام لانتوس و کنت اليسون، اولين مسلمانی که به کنگره آمريکا راه يافته است، در اين سفرخانم پلوسی را همراهی خواهند کرد.


دولت جورج بوش، دمشق را به حمايت از شبه نظاميان عراقی که نيروهای آمريکايی را هدف قرار می دهند، متهم می کند. همچنين آمريکا از موضع سوريه در قبال دولت فواد سينوره نخست وزير لبنان ناخشنود است.


XS
SM
MD
LG