لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

سفر يک مقام بلندپايه آمريکايی به سوريه


شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گوید محور گفت وگو های امنیتی بغداد مساله عراق خواهد بود.
شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گوید محور گفت وگو های امنیتی بغداد مساله عراق خواهد بود.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه اول مارس گفت يک مقام بلندپايه اين کشور به دمشق سفر خواهد کرد تا درباره پناهندگان عراقی با مقام های سوريه مذاکره کند.


شان مک کورمک گفت: «الن سايربری مدير کل وزارت امورخارجه در امور پناهندگان و مهاجران به همراه نماينده کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به دمشق سفر خواهند کرد تا درباره مسايل انسان دوستانه مربوط به آورگان عراقی گفت وگو و مذاکره کنند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر آلن سايربری به سوريه بعد از دو سال به عنوان نشانه ای از «ذوب شدن يخ » روابط دوکشور ارزيابی شده است.


مذاکرات چند جانبه عراق با حضور نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و همسايگان اين کشور قرار است در سطح وزيران اوايل ماه آوريل در بغداد انجام شود

آمريکا در پی ترور رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان در سال ۲۰۰۵ سفير خود را از دمشق فراخواند .


دولت جورج بوش دمشق را به حمايت از شبه نظاميان عراقی که نيروهای آمريکايی را هدف قرار می دهند، متهم می کند. همچنين آمريکا از موضع سوريه در قبال دولت فواد سينوره نخست وزير لبنان ناخشنود است


کاندواليزا رايس در هفته جاری در يک چرخش در سياست ها اعلام کرد که در کنفرانس چند جانبه عراق که وزيران خارجه ايران و سوريه نيز در آن حضور دارند، شرکت خواهد کرد.


شان مک کورمک از پاسخ درباره احتمال تماس دوجانبه ميان مقام های آمريکايی و ايرانی خودداری کرد و افزود محور اين مذاکرات مساله عراق و نه مشکلات ميان آمريکا و اين کشورها خواهد بود.


مذاکرات چند جانبه عراق با حضور نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و همسايگان اين کشور قرار است در سطح وزيران اوايل ماه آوريل در بغداد انجام شود. پيش از اين نشست قرار است در ماه مارس و در سطح پايين تری مقام های اين کشورها با يکديگر ملاقات کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های عراقی گفته اند اولين دور اين مذاکرات بر مساله پايان دادن به خشونت ها در عراق متمرکز خواهد بود.


بر اساس گزارش های رسيده، نمايندگان کشورهای ايران، اردن،عربستان، سوريه، ترکيه، مصر، بحرين، اتحاديه عرب و چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آمريکا در اين مذاکرات حضور خواهند داشت.


در همين زمينه، نوری المالکی، نخست وزير عراق اعلام کرده است که کنفرانس امنيتی عراق روز دهم مارس در بغداد برگزار می شود.


به گزارش دفتر مطبوعاتی نخست وزير عراق، دعوت نامه رسمی شرکت در کنفرانس برای همه کشورها ارسال شده است.


از سوی ديگر، علی لاريجانی ، رييس شورای امنيت ملی ايران، روز چهارشنبه گفت درصورتی که کشورش تشخيص دهد که اجلاس بغداد به «مصلحت عراق» است، در آن شرکت می کند.


آقای لاريجانی گفت: «برای کمک به حل مسائل عراق آنچه را که بتوانيم، انجام می دهيم.» او افزود:«کشورها ی همسايه و منطقه می ‌توانند در برقراری امنيت در عراق کمک کنند اما اصل، دولت عراق است که بايد ديد چه ترکيبی را در نظر می‌گيرد.»


XS
SM
MD
LG