لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۱

«پايان فعاليت» شرکت کشتيرانی ايران و هند به دليل تحريم ها


«سابياساچی هاجارا»، مدير اجرايی هندی شرکت کشتيرانی ايران و هند، روز چهارشنبه گفته است به دليل تحريم های بين المللی عليه ايران و به ويژه تحريم های آمريکا عليه کشيترانی جمهوری اسلامی، فعاليت شرکت کشتيرانی ايران و هند متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، «سابياساچی هاجارا» گفته فعاليت شرکت کشتيرانی ايران و هند متوقف شده و ناوگان و دارايی ها شرکت کشتيرانی ايران و هند بين دو شريک تقسيم خواهد شد.

سابياساچی هاجارا گفته است که تصميم توقف فعاليت های شرکت کشتيرانی ايران و هند در نشست هيات مديره اين شرکت در هفته گذشته اتخاذ شده و اکنون می بايست دولت های دوکشور اين تصميم را تاييد کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شرکت کشتيرانی ايران و هند در سال ۱۹۷۴ تاسيس شده است . ۵۱ درصد سهام شرکت کشتيرانی ايران و هند به شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی و ۴۹ درصد آن به شرکت کشتيرانی هند تعلق دارد.

يک کارشناس صنعت کشتيرانی به اين خبرگزاری گفته است، هرچند تاثیر اقتصادی توقف فعاليت های شرکت کشتيرانی ايران و هند چندان مهم نيست، اما پيامدهای سياسی اين تصميم برای هند و ديگر خريداران نفت ايران در آسيا مهم است.

آمريکا شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی و شرکت های وابسته به آن را مورد تحريم قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمريکا نيز شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی را متهم کرده‌ که از طريق ايجاد شرکت‌های صوری در نقاط مختلف جهان برای دور زدن تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران تلاش می‌کند.

در همين حال، طبق تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران، از اول ژوئيه، يازدهم تير ۱۳۹۱، شرکت های بيمه گر اروپايی از بيمه کردن هر نفتکشی که نفت ايران را جابه جا کند، منع شده‌اند.

اين در حالی است که براساس مقررات دريايی، به نفتکش‌های فاقد بيمه پوششی اجازه ورود و تخليه نفت داده نمی شود. به گزارش خبرگزاری رويترز، بخش اعظم بيمه دريايی در اختيار شرکت های اروپايی است و خريداران آسيايی نفت ايران برای تامين بيمه نفتکش ها با مشکل مواجه هستند. به همين دليل صادرات نفت ايران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگيری داشته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای خودداری ایران از تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم، تحریم های یاد شده را علیه ایران به اجرا گذاشته اند.

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قعطنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG