لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

هشدار نماینده کنگره آمریکا به کشور تووالو در مورد ثبت نفتکش‌های ایرانی


هاوارد برمن (Howard Berman)، عضو ارشد دموکرات در کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا.
هاوارد برمن (Howard Berman)، عضو ارشد دموکرات در کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا.
هاوارد برمن، عضو ارشد کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از دولت کشور جزیره‌ای تووالو خواست تا از استفاده نفتکش‌های ایرانی از پرچم این کشور جلوگیری کند و هشدار داد که در غیر این‌صورت تووالو ممکن است با تحریم از سوی آمریکا مواجه شود.

تووالو واقع در اقیانوس آرام است و حدود ۱۱ هزار نفر جمعيت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هاوارد برمن، از نمایندگان ارشد دموکرات، گفت که هم‌اینک ۲۲ کشتی حامل نفت متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، به عنوان کشتی‌های تووالویی به ثبت رسیده‌اند و ایران می‌کوشد از این راه تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند.

به منظور افزودن فشار بر جمهوری اسلامی در ارتباط با برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا از یکم ژوئیه تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای جدیدی را علیه صادرات نفت ایران وضع کرده و ایالات متحده نیز بر فشار خود بر کشورهای واردکننده نفت از ایران افزوده‌است.

به نوشته رویترز، شرکت ملی نفتکش ایران در آستانه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نام و پرچم بسیاری از نفتکش‌های خود را تغییر داده‌است تا از این راه بتواند کشتی‌های خود را بیمه کرده و خریدارانی برای نفت خود بیابد.

هاوارد برمن در نامه‌ای که در این خصوص به ویلی تِلاوی، نخست‌وزیر تووالو نوشت گفت که «این امر باعث می‌شود که رژیم ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده را دور بزند و برای برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود و حمایتش از تروریسم بین‌المللی به درآمدهای مضاعف دست یابد.»

وی در این نامه افزود که بنا بر قوانین آمریکا این تعویض پرچم نفتکش‌ها را می‌توان ازجمله «فعالیت‌های قابل تحریم» به‌شمار آورد و از نخست‌وزیر تووالو خواست تا ثبت تمامی کشتی‌های سازمان ملی نفتکش‌های ایران را فسخ کند.

به نوشته رویترز اعضای هیئت دائمی تووالو در سازمان ملل هنوز در مورد موضع کشورشان در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند.

هاوارد برمن در حال همکاری با سناتور دموکرات، رابرت منندز، است تا قانون جدیدی را به تصویب برسانند که قرار است تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفتکش ایران را شدیدتر کند.

هاوارد برمن روز ۹ تیر، ۲۹ ژوئن، در نامه‌ای به رئیس جمهوری تانزانیا به وی گفت که تانزانیا اقدام به «تغییر مشخصات ثبت حداقل ۶ و احتمالا ۱۰ نفتکش ایرانی» کرده‌است و هشدار داد که تانزانیا با این عمل خود ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شود.

تانزانیا هم‌اینک در حال بررسی این موضوع است و برنارد ممبه، وزیر خارجه تانزانیا روز ۸ تیر به خبرنگاران گفت که اگر واقعا ثابت شود که پرچم این کشور به جای پرچم ایران بر فراز کشتی‌های ایرانی نصب شده است، کلیه مشخصات ثبت شده برای این کشتی‌ها را لغو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG