لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

وزير اطلاعات از بازداشت چند متهم به بمبگذاری در تهران خبر داد


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، روز سه شنبه گفته است: نيروهای امنيتی افراد اصلی «دو تيم» مرتبط با سازمان مجاهدين خلق که قصد بمبگذاری در سالروز حوادث ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ در تهران را داشتند، بازداشت کرده اند.

حيدر مصلحی می گويد اين افراد به دنبال بمبگذاری در چند ميدان شهر تهران بودند، ولی «قبل از هرگونه تحرکی دستگير شدند».

وزيراطلاعات جمهوری اسلامی تعداد افراد بازداشت شده وهمچنين مشخصات آنها را اعلام نکرده، ولی گفته است از اين افراد در زمان دستگيری مقاديری مواد ساخت بمب گوگرد، اکليل، سرنج، بنزين و کوکتل مولوتف آماده کشف شد.

وزير اطلاعات ايران همچنين گفته است:« يکی از سرتيم های دستگير شده در خوابگاه دانشگاه مستقر شده بود و از امکانات آنجا استفاده می‌کرد که رديابی وی ممکن نباشد و در حين دستگيری از داخل خوابگاه کوکتل مولوتوف آماده کشف شد»

حيدر مصلحی همچنین گفته است: سازمان مجاهدين خلق با «به کارگيری برخی از عوامل داخلی» که در عراق آموزش ديده اند « با موج سواری ازتحرکات و برنامه‌های احتمالی فتنه گران داخلی و با هدايت و ارتباط گيری مستمر با آنها از طريق حمايت کشورهای انگليس و سوئد و فرانسه و بهره‌گيری از امکانات ارتباطی اين کشورها، درصدد بودند تا در اين ايام، در چند منطقه مهم و حساس شهر تهران عليه مردم بی گناه و با هدف ايجاد رعب و وحشت، اقدام به انفجار» کنند.

به دنبال نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در خرداد ۱۳۸۸، مقامات جمهوری اسلامی با متهم کردن دولت ها و رسانه های خارجی به سازماندهی اين اعتراضات، در بسياری از موارد از دست داشتن نيروهای مرتبط با سازمان مجاهدين خلق در اين اعتراضات صحبت کرده اند.

سازمان مجاهدين خلق از گروههای مخالف دولت ايران است که از سال ۱۳۶۰ وارد مرحله مبارزه مسلحانه با جمهوری سلامی شد. در جريان جنگ ايران و عراق، اين سازمان نيروهای خود را به خاک عراق منتقل کرده و حملاتی عليه ايران را ترتيب داد. اما با حمله نيروهای آمريکايی به عراق و سرنگونی رژيم صدام حسين، نيروهای سازمان مجاهدين خلق توسط نيروهای امريکايی خلع سلاح شدند. این گروه پیشتر از سوی آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته بود.

حيدر مصلحی می گويد: پدر و دو عموی يکی از سرتيم های دستگير شده، به دليل همکاری و عضويت در سازمان مجاهدين خلق در اوايل انقلاب اعدام شده‌اند و نامبرده نيز تا به حال دو مرتبه به قرارگاه مجاهدين مستقر در عراق مسافرت داشته و آموزش های لازم را ديده است.

وزير اطلاعات ايران همچنين می گويد نفر اصلی تيم دوم نيز از سال گذشته «عناصر» سازمان مجاهدين خلق ارتباط مستمر داشته و اقدامات زيادی در اغتشاشات بعد از انتخابات با هدايت سازمان مجاهدين خلق داشته است.

در حالی وزیر اطلاعات از بازداشت تعدادی به اتهام تلاش برای بمبگذاری در تهران خبرداده که در هفته جاری وزارت اطلاعات از بازداشت ۱۳ نفر در ارتباط با يک گروه تروريستی خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، وزارت اطلاعات ايران روز دوشنبه اعلام کرد که «‪ ۱۳‬تن از اعضای وابسته به گروه تروريستی چند روز گذشته در استان‌های قزوين ، همدان ، کردستان و مازندران شناسايی و با انجام عمليات موفق با همکاری نيروهای انتظامی دستگير شدند.»

وزارت اطلاعات ایران می گويد: اين گروه نقش مستقيمی در ترور ماموستا برهان، امام جمعه موقت و امام جمعه مسجد قبای سنندج، و ماموستا محمد شيخ الاسلام نماينده مردم سنندج در مجلس خبرگان رهبری و ربايش و قتل خليفه ابراهيم فرهادی در شهرستان قروه نقش داشته و ترورهای ديگری نيز در کارنامه خود داشته اند.
XS
SM
MD
LG