لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

نامه انتقادی ۶۰ اقتصاددان به محمود احمدی نژاد


۶۰ اقتصاددان و استاد دانشگاه های ايران در نامه ای که روز شنبه منتشر شد، از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد به شدت انتقاد کرده اند.


در اين نامه از اينکه دولت نهم « اقدامات مقتضی و مناسبی» برای مقابله با مشکلاتی چون ؛ رشد اقتصادی اندک، بيکاری گسترده، تورم مزمن و دو رقمی، بحران در بازارهای پول و سرمايه و وجود فقر و نابرابری‌ها انجام نداده، ابراز تاسف شده است.


اين اقتصاددانان که اکثر آنها در دانشگاههای دولتی ايران مشغول به تدريس هستند، نسبت به تصميم دولت برای اجرای شتابزده طرح «تحول اقتصادی» هشدار داده اند.


طرح تحول اقتصادی که از آن به عنوان « جراحی در اقتصاد ايران» نيز نام برده می شود، در سال آخر فعاليت دولت محمود احمدی نژاد ارائه شده و صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی نسبت به امکان موفقیت این طرح ابراز تردید کرده اند.


در بخش دیگری از این نامه با اشاره به سیاست خارجی دولت نهم آمده است:«سياست تجاری نادرست و تعامل ناپايدار و تنش‌زای دولت نهم با جهان خارج علاوه بر محروميت از ره‌آوردهای بالقوه تجارت و سرمايه‌گذاری خارجی، هزينه‌های سنگينی را به اقتصاد کشور تحميل کرده‌است».


اين سومين نامه صاحبنظران اقتصاد ايران به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، از زمان روی کار آمدن وی است. پيشتر اعلام شده بود اين نامه به صورت محرمانه در اختيار آقای احمدی نژاد قرار خواهد گرفت.


«نگاه غير کارشناسانه دولت نهم»


اين اقتصاددانان در بخش دیگری از نامه خود تاکيد کرده اند که نگرش دولت محمود احمدی نژاد به «مسائل بين‌المللی و داخلی غيرعلمی و غيرکارشناسانه است».


۶۰ اقتصاددان ايرانی چارچوب فکری دولت محمود احمدی نژاد را عامل ناکامی های دولت نهم دانسته اند.


آنها نوشته اند:«اين چارچوب فکری دارای ويژگی‌هايی هم‌چون آرمان‌گرايی افراطی، شتابزدگی در اقدام، تقدم عمل برعلم، تقابل تعهد و تخصص و عدم امکان سنجی و تحليل هزينه و فايده سياست‌ها و طرح‌های اقتصادی است. تبعات اين رويکرد عبارت از کاهش عقلانيت اقتصادی، تکيه بر ذهنيت به‌جای واقعيت، خود نظام پنداری، توهم توطئه، حلقه‌های تکراری حذف، و وابستگی بيشتر به منابع نفتی است».


در اين نامه، ۶۰ اقتصاددان ايران پيشنهاد های خود را برای حل مشکلات و چالش های پيش روی اقتصاد ايران مطرح کرده اند و از نمايندگان مجلس هشتم و همچنين نامزدهای دهمين انتخابات رياست جمهوری خواسته اند به توصيه ها توجه کنند.


پيش از اين، دو نامه ديگر به محمود احمدی نژاد نوشته شده بود که پس از ارسال دومين نامه در تيرماه ۸۶ که به نامه ۵۷ اقتصاددان معروف شد، او روز پانزدهم تير ماه نشستی را با آنان برگزار کرد، اما به نوشته برخی خبرگزاری ها و برخی از کارشناسان اقتصادی، نتيجه ای در بر نداشت.


در آن نشست که ۱۰۰ استاد دانشگاه در آن شرکت داشتند، محمود احمدی نژاد ضمن شنيدن نقطه نظرات منتقدان اقتصادی، از آنان خواست که دولت را در مسير اجرای هر چه بهتر طرح تحول اقتصادی ياری رسانند.


XS
SM
MD
LG