لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

آغاز رسيدگی به صلاحيت داوطلبان دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری


مهلت پنج روزه برای ثبت نام در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری به پايان رسيد و سخنگوی شورای نگهبان می گوید: زمان رسيدگی به صلاحيت داوطلبان توسط شورای نگهبان از روز یکشنبه آغاز می شود.

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه گفت:«شورای نگهبان فرصت پنج روزه از ۲۰ تا ۲۴ ارديبهشت ماه برای اظهارنظر دارد، البته طبق قانون چنانچه لازم باشد شورای نگهبان می‌تواند پنج روز ديگر اين فرصت را تمديد کند که از ۲۵ ارديبهشت ماه شروع و تا پايان ۲۹ ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت و در نهايت انتشار اسامی قطعی نامزدان توسط وزارت کشور در تاريخ های ۳۰ و ۳۱ ارديبهشت ماه انجام می‌شود.»

وی افزود:«قانون فرصت سه روزه‌ای را برای ما در دريافت شکايت داوطلبانی که صلاحيت شان مورد تاييد قرار نگرفته، در نظر گرفته است که از روزهای ۲۴ تا ۲۶ ارديبهشت است و در نهايت فرصت ده روزه از ۲۷ ارديبهشت ماه تا ۵ خرداد ماه برای بررسی شکايت‌هاست که در نهايت اسامی در روز ۶ خرداد ماه به وزارت کشور اعلام خواهد شد.»

شورای نگهبان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری صلاحيت بيش از يک هزار داوطلبان را رد کرده بود و تنها هشت نامزد توانستند که از صافی اين شورا عبور کنند.

شورای نگهبان بر اساس «نظارت استصوابی» تعیین صلاحیت داوطلبان را حق خود می داند این در حالی است که منتقدان می گويند: وظيفه شورای نگهبان ، براساس اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات است نه دخالت در آن.

اين افراد معتقدند در انتخابات مجلس چهارم شورای نگهبان با تفسير خود و بهره‌گيری از «نظارت استصوابی» در امر انتخابات دخالت کرد و بسياری از نامزدها را رد صلاحيت کرد. سپس مجلس پنجم در آذرماه ۷۸ نظارت استصوابی را به صورت قانون در آورد و از آن زمان به بعد رد صلاحیت‌ها ادامه داشته است.

با این حال منتقدان تاکید می‌کنند رد صلاحیت دواطلبان ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان با دمکراسی در تضاد است. این در حالی است که موافقان نظارت استصوابی می‌گویند: احراز و رد صلاحیت‌ها برای ایمنی نظام جمهوری اسلامی ضروری است.

پایان مهلت ثبت نام

در همین حال، کامران دانشجو، رييس ستاد انتخابات کشور، روز شنبه گفت:« در حاليکه در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری بيش از هزار نفر نام نويسی کرده بودند اما در اين دوره شاهد کاهش يک سومی داوطلبان هستيم.»

ثبت نام نامزدهای دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران از روز ۱۵ ارديبهشت آغاز شد و تا پايان روز شنبه ۱۹ ارديبهشت ادامه داشت.

در حالی که هنوز تعداد نهايی دواطلبان مشخص نشده است، اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرانا، می گويد: گزارش‌های غيررسمی حاکی از آن است که حدود ۲۵۰ نفر در اين دوره از انتخابات ثبت نام کرده‌اند.


آخرین روز ثبت نام

در آخرين روز از نام نويسی دواطلبان انتخابات رياست جمهوری، دو نامزد اصلاح طلب يعنی ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق ايران، و مهدی کروبی، رييس مجلس ششم، با حضور در وزارت کشور ثبت نام کردند.

نامزد های اصلاح طلب به هنگام نام نويسی تصريح کردند در صورت پيروزی در انتخابات ۲۲ خرداد سياست های متفاوتی در مقایسه با دولت نهم در پیش خواهند گرفت.

هر دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۲ خردادماه سال جاری اقتصاد ایران و روابط متشنج این کشور با جامعه بین‌الملل را بهبود خواهند بخشید.

اين در حالی است که دو نامزد مطرح اصولگرايان يعنی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری فعلی، و محسن رضايی ، دبير مجمع تشخيص مصلحت نيز روز جمعه نام نويسی کرده بودند.

محمود احمدی نژاد به هنگام نام نويسی توضیحی در خصوص برنامه هایش برای دور دوم ریاست جمهوری ارائه نکرد ، ولی تاکید کرد که از «طرف خودم هيچ ستاد تبليغاتی ندارم»

اکبر اعلمی، نماينده سابق تبريز در مجلس نيز روز جمعه ثبت نام کرد. صلاحیت آقای اعلمی برای انتخابات مجلس هشتم توسط شورای نگهبان رد شده بود.

در همين زمينه، رفعت بيات، نماينده مردم زنجان در مجلس هفتم، نيز روز شنبه با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در انتخابات رياست جمهوری دهم نام نويسی کرد.

خانم بيات در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری نيز نام نويسی کرده بود، اما صلاحيت وی از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شد.

در نهمين انتخابات رياست جمهوری ايران که در ۲۷ خرداد ماه سال ۱۳۸۴ برگزارشد، ۹۳ زن دواطلب حضور در اين انتخابات بودند که از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شدند.

به رغم اين که شورای نگهبان مشخص نکرد که رد صلاحيت اين افراد به دليل زن بودن اين افراد بوده است، اما غلامحسين الهام، سخنگوی پيشين شورای نگهبان و عضو فعلی اين شورا، در جريان انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در خصوص تعريف‎ «رجل‎ سياسی» دراصل ۱۱۵ قانون اساسی گفته بود:‎ «نـص‎ قانون‎‎ اساسی، مرد بودن نامزدهای‎ انتخابات‎‎‎ رياست جمهوری‎ است و علاوه‎ بر آن، بايد رجل‎ سياسی‎ باشد.»

اين در حالی است که عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، در بيست دوم فروردين ماه سال جاری گفته بود که کانديدا شدن زنان در انتخابات رياست جمهوری ايران منعی ندارد

XS
SM
MD
LG