لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

کدخدايی: مهلت بررسی صلاحيت داوطلبان رياست جمهوری پنج روز تمديد شد


عباسعلی کداخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز جمعه گفت با پايان گرفتن فرصت پنج‌روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحيت داوطلبان انتخابات رياست جمهوری، اين مهلت پنج روز تمديد شده است.

۴۷۶ نفر داوطلب دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری شده‌اند. اين انتخابات در ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، اسامی قطعی نامزدهای اين انتخابات در سی‌ام ارديبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.

پيشتر کامران دانشجو، معاون سياسی وزارت کشور، گفته بود که اسامی داوطلبان حائز صلاحيت روز ۳۰ و ۳۱ ارديبهشت‌ماه اعلام می‌شود.

ثبت نام نامزدهای دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران از روز ۱۵ ارديبهشت آغاز شد و تا پايان روز شنبه ۱۹ ارديبهشت ادامه داشت.

از چهره‌های شناخته‌شده در جناح اصلاح‌طلب، ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق ايران، و مهدی کروبی، رييس دو دوره مجلس، در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ثبت نام کرده‌اند و در جناح اصول‌گرايان نيز محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور فعلی، و محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، برای این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند.

در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری که در خردادماه سال ۱۳۸۴ برگزار شد يک هزار و ۱۴ نفر نامزد اين انتخابات شده بودند که در نهايت شورای نگهبان صلاحيت شش نفر از آنها را تاييد کرد. ولی با وساطت آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صلاحيت دو نفر ديگر نيز تاييد شد.

شورای نگهبان بر اساس «نظارت استصوابی» تعیین صلاحیت داوطلبان را حق خود می‌داند. این در حالی است که منتقدان می‌گويند رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با دمکراسی در تضاد است.

سفرهای انتخاباتی

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان می‌گويد مهلت بررسی صلاحيت‌ها تا پنج روز ديگر تمديد شده است، میرحسین موسوی به شهرستان دماوند رفته و مهدی کروبی به استان اصفهان سفر کرده است.

ميرحسين موسوی در حسينيه فرامه شهرستان دماوند از رويکرد مبارزه با فساد در دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و گفته است: «امروز بحث هزاران مورد تخلف از سوی خود دولت و پايين آمدن معيشت مردم مطرح است؛ در عين حال مشکلات فراوانی وجود دارد، تامين اجتماعی پوشش همگانی ندارد و تمام اينها فسادساز هستند.»

آقای موسوی در سخنرانی خود بر احيا حقوق شهروندی در صورت پيروزی در انتخابات تاکيد کرده است. ميرحسين موسوی در ادامه سفر خود به بومهن رفته است.

به گزارش وب‌سايت حزب اعتماد ملی، سحام‌نيوز، مهدی کروبی نیز روز پنج‌شنبه در جمع مردم اصفهان با انتقاد از سياست خارجی دولت نهم گفت: «بياييد محاسبه کنيم که در ۴ سال گذشته در صحنه بين‌الملل چگونه عمل کرد. چند کشور به اردوگاه دشمنان‌مان اضافه شد و چند کشور به جمع دوستان‌مان، وقتی می‌گوييم که شورای امنيت آن قدر قطعنامه صادر کند تا قطعنامه‌دانش پاره شود، وقتی که قطعنامه شورای امنيت را کاغذپاره می‌خوانيم، مشخص است که دنيا هم با ما اين گونه برخورد می‌کند.»

آقای کروبی همچنين در دانشگاه آزاد نجف‌آباد در ادامه انتقاد از سياست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد گفته بود: «در ميان دولت‌های گذشته احمدی‌نژاد با طرح مسئله هولوکاست بيشترين خدمت را به اسرائيل کرد و دنيا را به نفع اسرائيل بسيج کرد. ما از چه کسی داريم حمايت می‌کنيم؟ آيا کار به جايی رسيده است که بايد از هيتلر حمايت کنيم؟ حرف ما اين است که سرزمين و حق فلسطينی‌ها غصب شده است و بايد در آن سرزمين مسلمانان و فلسطينی‌ها در کنار مسيحيان و يهوديان زندگی کنند.»

در همين حال به دنبال ديدار غلامحسين کرباسچی با اعضای نهضت آزادی گمانه‌زنی‌هايی درباره حمايت اين حزب از کانديداتوری مهدی کروبی مطرح شده بود.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، نهضت آزادی ايران در بيانيه‌ای اعلام حمايت از مهدی کروبی را تکذيب کرده است.

نهضت آزادی با اشاره به اين که با هردو نامزد اصلاح‌طلب گفت‌وگوهايی داشته نوشته است: «در چند روز آينده بيانيه تحليلی درباره شرايط برگزاری انتخابات دهم رياست جمهوری و موضع خود در اين انتخابات را برای اطلاع هموطنان عزيز منتشر خواهد ساخت.»

در همين حال محسن رضايی نيز روز جمعه صادق طباطبايی را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است. آقای طباطبايی در دوران نخست وزيری مهندس مهدی بازرگان سخنگوی دولت موقت بود.
XS
SM
MD
LG