لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

سقوط شش پله ای ایران در جدول رده بندی فیفا


ایران در جدول رده بندی فیفا با شش پله سقوط کرد
ایران در جدول رده بندی فیفا با شش پله سقوط کرد

در حالی که ايتاليا رده نخست رده بندی ماهانه فيفا را يک سال پس از قهرمانی جام جهانی نگاه داشت، تغييراتی گسترده در ماه ژوئن رخ داد که منفی آن شامل فوتبال ايران هم شد.


ايران پس از داشتن بالاترين رده تيم های آسيايی، به دنبال شکست سنگين چهار بر صفر در برابر تيم ملی مکزيک، در رده بندی چهانی با شش پله سقوط به رده چهل و هفتم نزول کرد و در رده آسيايی به رده دوم. ژاپن با پيروزی بر تيم مونته نگرو، تيم شماره يک آسيايی شد. مونته نگرو آخرين تيم پيوسته به خانواده فدراسيون بين المللی فوتبال پس از جدايی از صربستان است.


ايران پس از داشتن بالاترين رده تيم های آسيايی، به دنبال شکست سنگين چهار بر صفر در برابر تيم ملی مکزيک، در رده بندی چهانی با شش پله سقوط به رده چهل و هفتم نزول کرد و در رده آسيايی به رده دوم

رقابت های ماه آينده جام ملتهای آسيا در مالزی، تايلند، ويتنام و اندونزی، می تواند نقش مهمی در رده بندی فيفا و به ويژه رده بندی تيم های آسيايی داشته باشد. سه سال پيش تيم های ملی ژاپن، چين، ايران و بحرين به ترتيب اول تا چهارم شدند. ايران در مالزی مسابقه هايش را در برابر چين، ازبکستان و مالزی آغاز می کند تا در صورت صعود به عنوان دو تيم نخست گروه مالزی، به مرحله يک چهارم پايانی پای گذارد.


در حال حاضر پس از ژاپن تيم های ايران و استراليا به ترتيب تيم های دوم وسوم آسيايی هستند. استراليا نخستين سالی است که به جمع تيم های آسيايی پيوسته است. ژاپن رده چهلم رده بندی جهانی را دارد و تيم های ايران و استراليا به ترتيب رده های ۴۷ و ۴۸ را.


بر اساس گزارش سايت فيفا رده بندی تازه بر پايه ۱۲۰ بازی در روند چهار هفته است. بر پايه گزارش رسيده از ايران، تيم ملی پيش از جام ملت های آسيا دو بازی در تهران در برابر تيم های ملی غنا و جاماييکا انجام می دهد.


جاماييکا نه سال پيش و قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ يک بازی دوستانه با تيم ملی ايران در تبريز انجام داد که ايران يک بر صفر پيروز شد. نيجريه در نخستين رويارويی با ايران در پيش از جام جهانی ۱۹۷۸ در تهران، بر سر جام بين قاره ای با تيم ملی ب ايران بازی کرد که سه بر صفر از تيم دوم ايران شکست خورد.


رده بندی ده تيم نخست آسيايی به اين ترتيب است : ژاپن، ايران، استراليا، کره جنوبی ( رده ۵۱ فيفا )، ازبکستان ( ۵۸)،عربستان سعودی ( ۶۲ )، عمان ( ۷۴)، چين ( ۷۶ )، عراق ( ۸۴) و قطر( ۸۵).


فرانسه دوم و برزيل سوم


دو پيروزی در پيکارهای راهيابی به فوتبال قهرمانی يورو ۲۰۰۸، فرانسه را تا رده دوم بالا کشيد تا برزيل با يک پله سقوط به رده سوم بلغزد. آرژانتين با دو پله نزول به رده پنجم آمد و آلمان پس از گذشت بيش از چهار سال با يک پله صعود به رده چهارم صعود کرد.


انتظار می رود با رقابتهای «کوپا امريکا» ، جام قهرمانی ملت های آمريکای جنوبی ، که پس از افول تيم های اين منطقه در جام جهانی سال پيش از نظر ارزش سقوط کرده است و پيکارهای مقدماتی « يورو ۲۰۰۸ » آتی، در آينده نه چندان دور تغييرات بسياری در ميان ده تيم برتر رده بندی به وجود بيايد.


آمريکا با شروعی موفق در رقابت های « جام طلا »، جام قهرمانی کشورهای آمريکای شمالی، مرکزی و دريای کاراييب، با ۱۳ پله صعود به رده شانزدهم رسيد. مکزيک با دو شکست پس از پيروزی بر ايران، از رده بيستم تا رده بيست و ششم پايين آمد. بوسنی و هرزه گووين با بيست پله صعود به رده بيستم رسيد و ايرلند شمالی با چهار رده پيشرفت، ره رده بيست و نهم را گرفت. برای هر دو کشور از هنگام پيدايش اين رده بندی در سال ۱۹۹۳ تا کنون، اين جهش ها يک رکورد بود.


مراکش با ۱۲ رده صعود به جايگاه سی و پنجم رسيد و نروژ از رده ۴۹ تا رده ۳۶ بالا آمد تا هر دو تيم با موفقيت در مسابقه های مفدماتی قاره های خود، نمايشگر بالاترين جهش ها در يک ماه باشند. اما از اين دو بهتر کانادا بود که پرشی ۳۸ پله ای داشت و به رده پنجاه و ششم رسيد. و جالب تر از همه نمايش شگفت انگيز ارمنستان بود که با ۴۸ پله صعود به رده هشتادم دست يافت.


ده تيم نخست رده بندی جهان به اين ترتيب است : ايتاليا، فرانسه، برزيل، آلمان، آرژانتين، پرتغال، اسپانيا، انگليس، هلند و جمهوری چک.


در قرعه کشی مرحله يک چهارم پايانی رقابت های جام قهرمانان باشگاه های آسيا در کوآلالامپور مالزی، تيم سپاهان ايران با تيم کاواساکی ژاپن همآورد شد تا به صورت رفت و برگشت با اين تيم پيکار کند


سپاهان به کاواساکی ژاپن خورد


در قرعه کشی مرحله يک چهارم پايانی رقابت های جام قهرمانان باشگاه های آسيا در کوآلالامپور مالزی، تيم سپاهان ايران با تيم کاواساکی ژاپن همآورد شد تا به صورت رفت و برگشت با اين تيم پيکار کند.


از ميان چهار تيم منطقه غرب آسيا دو تيم الهلال عربستان سعودی و الوحده امارات به هم خوردند. تيم سپاهان در صورت پيروزی بر تيم کاواساکی در مجموع دو مسابقه، آن گاه در مسابقه های نيمه پايانی با برنده مسابقه الهلال – الوحده مسابقه خواهد داد.


اما تيم الکرامه سوريه ،فيناليست دوره پيش، با تيم سئونگ نام از کره جنوبی برخورد کرد. قهرمان اين جام تيم جئوبوک موتورز کره جنوبی است که پس از معافيت از مسابقه های گروهی، شروع رقابت هايش در دفاع از عنوان قهرمانی، در برابر تيم اوراوا ردز از ژاپن است.


مسابقه های رفت و برگشت مرحله يکچهارم پايانی به ترتيب در روزهای ۱۹ و ۲۶ سپتامبر انجام خواهد شد. رقابت های نيمه پايانی نيز در روزهای ۳ و۲۴ اکتبر خواهد بود


XS
SM
MD
LG