لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

«موافقت» ایران با دريافت تمام پول نفت خود به روپيه از هند


گزارش ها حاکی است که ايران موافقت کرده است که کل پول نفت صادراتی اين کشور به هند از طريق ارز روپيه پرداخت شود.

روزنامه «تايمز هند» يکشنبه ۲۳ تير ماه گزارش داد که هند بخاطر کاهش ۲۷ درصدی واردات نفت از ايران توانست ماه گذشته مشمول معافيت شش ماهه از تحريمهای نفتی آمريکا شود، اما اين کشور بخاطر امتناع شرکتهای بيمه هند از ارائه بيمه نامه به پالايشگاههايی که نفت از ايران می خرند، از ماه آوريل تاکنون هيچ نفتی از ايران نخريده است.

هند بخاطر اعمال ممنوعيت به شرکتهای داخلی برای پرداخت پول نفت صادراتی ايران در چهارچوب «اتحاديه پاياپای آسيايی» در اوايل سال ۲۰۱۱ با مشکل تصويه حساب بدهی های ايران مواجه شد، بطوری که بعد از چندين ماه بدهی ۵ ميليارد دلاری اين کشور به ايران در ژوئيه آن سال از طريق «هالک بانک» ترکيه پرداخت شد. بعد از آن، دو کشور توافق کردند که ۵۵ درصد از پول نفت صادراتی ايران به هند از طريق «هالک بانک» ترکيه و با ارز يورو پرداخت شود و ۴۵ درصد باقی مانده به حساب شرکت ملی نفت ايران در بانک «يو سی او» در شهر کلکته هند با ارز روپيه واريز شود.

يک منبع دولتی به روزنامه تايمز هند گفته است که «هالک بانک» ترکيه از ۶ فوريه سال جاری انتقالات مالی پول نفت صادراتی ايران به هند را متوقف کرد، اما کماکان پرداختها با ارز روپيه ادامه داشت، بطوری که هند هم اکنون با بدهی ۱٫۵ ميليارد دلاری به ايران مواجه شده است.

روزنامه هندی می نويسد که ايران تلاش کرده بود که پول ۴۵ درصد از نفت صادراتی به هند حداقل از طريق ديگر ارزها مانند روبل روسيه پرداخت شود، اما تحريمها اجازه چنين کاری را نمی دهد.

فروردين ماه سال جاری رويترز از قول منابع هندی نوشت که شرکتهای بيمه هندی به پالايشگاههای اين کشور اخطار داده اند که در صورت ادامه خريد نفت ايران، ارائه بيمه نامه برای اين پالايشگاهها را قطع خواهند کرد.

رستم قاسمی، وزير نفت ايران ماه گذشته طی سفری به هند پيشنهاد داد شرکتهای بيمه ايرانی پالايشگاههای هندی را بيمه کنند، اما چند منبع پالايشگاهی در هند به رويترز گفتند که در حالی که شرکتهای بيمه ايرانی خود مشمول تحريمهای آمريکا هستند، اعتباری به خدمات آنها نيست.

تايمز هند می نويسد که از ماه آوريل پالايشگاههای هندی حتی يک بشکه نفت از ايران نخريده اند. معمولا نفت خريداری شده دو يا سه ماه طول می کشد به مقصد کشور خريدار برسد و در آمارهای گمرکی درج شود.

آخرين گزارشها حاکی است که هند طی ماه آوريل ۱۲۳ هزار بشکه و در ماه مه روزانه ۲۱۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ايران وارد کرده است. هنوز اطلاعات دقيقی درباره حجم واردات نفت هند از ايران در ماه گذشته منتشر نشده است، اما با توجه به قطع خريد نفت هند از ايران در ماه آوريل، احتمالا حجم نفت وارداتی هند از ايران در آمارهای گمرکی اين کشور طی دو ماه آينده به صفر برسد.

هند، دومين مشتری نفتی ايران، در سال مالی ۲۰۱۱ حدود ۱۸٫۱۱ ميليون تن نفت از ايران وارد کرده بود، اما اين رقم در سال گذشته به ۱۳٫۱۴ ميليون تن افت کرد و منابع نفتی به روزنامه تايمز هند گفته اند که احتمالا برای سال جاری اين رقم به ۱۰ تا ۱۱ ميليون تن سقوط کند.

ايران از حساب بانکی خود در بانک «يو سی او» تنها مجاز به خريد اقلام مشخصی مانند غذا، دارو و تجهيزات پزشکی بخرد. هم اکنون حجم دارايی های مالی ايران در حساب بانکی خود در هند با روپيه معادل ۵ تا ۶ ميليارد دلار است.
XS
SM
MD
LG