لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

واردات نفت ژاپن از ايران در ماه مه «دو برابر» افزایش یافت


وزارت دارايی ژاپن در تازه ترين گزارش ماهانه خود که روز پنج شنبه، ششم تير ماه منتشر شد، از افزايش دو برابری واردات نفت از ايران طی ماه گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، داده‌های آماری حاکی است که ژاپن در ماه مه روزانه حدود ۲۲۱ هزار و ۵۳۵ بشکه نفت از ايران خريده است، در حالی که اين رقم در ماه مه سال ۲۰۱۲ تنها ۹۹ هزار و ۲۳۶ هزار بشکه بود.

بر اساس گزارش وزارت دارايی ژاپن، اين کشور در ماه آوريل نيز روزانه حدود ۱۱۱ هزار و ۲۱۸ بشکه نفت از ايران خريده بود.

با اين همه، اين کشور طی پنج ماه اول سال جاری مجموعا سه ميليون بشکه از ايران نفت خام وارد کرده که نسبت به سال گذشته کاهشی ۱۷ درصدی نشان می‌دهد.

ژاپن قبلا در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ايران را نسبت به ۲۰۱۱ بيش از ۳۹ درصد کاهش داده بود.

در همين زمينه نشريه انرژی «پلاتز» روز پنج شنبه با توجه به آمارهای بارگيری و رديابی کشتی‌های نفتی اعلام کرد که بخشی از علت افزايش ناگهانی واردات نفت ژاپن از ايران مربوط به تاخير حمل بخشی از نفت خريداری شده از ايران در ماه آوريل و تخليه اين محموله ها در ماه مه بوده است.

آژانس بين المللی انرژی، نهادی که به کشورهای وارد کننده نفت خدمات مشاوره‎ای ارائه می‌کند، نيز روز ۲۲ خرداد ماه در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ايران در ماه مه نسبت به آوريل حدود ۶۶ درصد افزايش داشت.

ايران در ماه آوريل ۸۳۵ هزار بشکه صادرات نفت داشت، اما در ماه مه اين رقم به يک ميليون و ۳۹۰ هزار بشکه اوج گرفت.

آژانس علت امر را افزايش دو برابری صادرات نفت ايران به چين عنوان کرد، به طوری که خريد نفت چين از ايران طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن از ۳۷۰ هزار بشکه به ۷۱۵ هزار بشکه در روز افزايش يافت.

اين نهاد بين المللی در رابطه با مابقی حجم افزايش يافته کل صادرات نفت ايران اشاره‌ای نکرد، اما در مورد چين گفت که علت این امر ازدحام در بنادر اين کشور بوده، به طوری که برخی محموله‌هايی که ماه آوريل به بنادر رسيده بودند در اوايل ماه می تخليه شده‌اند.

بخش ديگری از علت افزايش صادرات نفت ايران در ماه مه، مربوط به افزايش ۸۰ درصدی واردات نفت هند از ايران در اين ماه نسبت به ماه آوريل بود.

هند که در شش ماهه نخست سال جاری واردات نفت از ايران را نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش داده و حتی در ماه آوريل به رقم بی سابقه ۱۲۳ هزار بشکه در روز رسانده بود، در ماه مه روزانه حدود ۲۱۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ايران وارد کرده است.

با اين همه، بر اساس گزارش گمرک کره جنوبی، چهارمين مشتری نفتی ايران، اين کشور در ماه مه واردات نفت از ايران را نسبت به آوريل از ۱۲۴ هزار و ۱۳۱ بشکه به ۱۱۹ هزار و ۴۵۸ هزار بشکه در روز کاهش داد.

آژانس بين المللی انرژی می‌گويد که در جمع بندی نهايی، صادرات نفت ايران در پنج ماهه اول سال جاری حدود يک ميليون بشکه در روز بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگير نشان می‌دهد.

صادرات نفت خام ايران در سال ۲۰۱۱ حدود ۲.۲ ميليون بشکه در روز بود که به خاطر تحريم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ به ۱.۲ ميليون بشکه در روز افت کرد.
XS
SM
MD
LG