لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

گفت وگوی وزيران امور خارجه ايران و عراق درباره اختلافات مرزی


نقشه منطقه مرزی فکه در استان خوزستان
نقشه منطقه مرزی فکه در استان خوزستان
به دنبال انتشار گزارش هايی درباره «تصرف» يک چاه نفتی عراق در منطقه فکه توسط مرزبانان ایرانی، وزيران امور خارجه ايران و عراق روز شنبه در گفت وگوی تلفنی درباره اين موضوع، بر تشکيل جلسه کميته فنی مرزی دو کشور به منظور اجرايی کردن توافقات فيمابين تاکيد کردند.

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده است منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، و هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، در گفت و گوی تلفنی خود در باره آنچه که «سوء تفاهم پيش آمده در منطقه عمومی فکه ميان مامورين مرزی دو کشور» خوانده شده است، مذاکره کردند.

طبق اين گزارش، منوچهر متکی و هوشيار زيباری بر« تشکيل جلسه کميته فنی مرزی دو کشور به منظور اجرايی نمودن توافقات فيمابين تاکيد کردند».

مقامات دولت عراق روز جمعه اعلام کردند که نيروهای نظامی ايران يک چاه نفتی عراق را در «فکه»، در منطقه مرزی دو کشور، تصرف کرده‌اند

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، روز جمعه در تشريح اين اتفاق گفته بود که روز جمعه ۱۱ سرباز ايرانی در اقدامی که وی آن را «نقض حاکميت عراق» خوانده است، «چاه شماره ۴» فکه را تصرف کرده‌اند. وی از ايران خواست تا فوراً نيروهای خود را از اين ميدان نفتی خارج کند.

اين در حالی است که مقامات دو کشو پيشتر در روز شنبه اعلام کرده بودند که خواهند کوشيد تا راه حلی ديپلماتيک بر سر مساله اختلافات مرزی بين دو کشور دست يابند

علی الدباغ نیز روز شنبه به خبرگزاری رويترز، گفته است:«ما خواهان خويشتنداری و راه حلی صلح آميز برای اين مساله هستيم، بدوراز هرگونه تنش نظامی.»

اين در حالی است که شبکه تلويزيونی العالم، به نقل از ستادکل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است که سربازان ايرانی از مرز عراق رد نشده‌اند و بر اساس مرزهای شناخته شده بين‌المللی، چاه نفت مورد اختلاف با عراق، در داخل مرز ايران و متعلق به ايران است.

در همين حال، به گزارش خبرگزاری رويترز، دولت عراق حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق، برای مذاکره در اين باره احضار کرده است.

طبق اين گزارش، يک سخنگوی سفارت ايران در بغداد تصريح کرده است که يک کميته مشترک متشکل از مقامات نفتی و نظامی دو کشور مسئول حل اختلافات مرزی دو کشور در اين زمينه شده اند.

این سخنگوی سفارت ايران که نامش فاش نشده، همچنين تصريح کرده است:ما اين مساله را طريق ديپلماتيک حل خواهيم کرد.

در همين زمينه، حسن کاظمی قمی به خبرگزاری مهر با اشاره به اين که «تاکيد بر اينکه نيروهای ايران به هيچ وجه وارد خاک عراق نشده اند» گفته است: کميسيون حل اختلافات مرزی ايران و عراق به زودی تشکيل می شود.

ميدان نفتی «فکه» که در مرز مشترک ايران و عراق و واقع شده است و دو کشور از اين ميدان نفتی به صورت مشترک استفاده می کنند. اين در حالی است که مقام های عراقی می گويند «چاه شماره ۴» متعلق به عراق است. منطقه فکه در منطقه مرزی در شمال غربی استان خوزستان واقع شده است.

در حالی که ايران اخبار درباره تصرف يک حوزه نفتی در «فکه» توسط نيروهای نظامی خود رد کرده است، گفته می شود نيروهای نظامی عراق در نزديکی اين ميدان نفتی حاضر شده اند.

کريستفر هيل، سفير آمريکا در بغداد، روز شنبه گفته است: عراق به اشغال اين ميدان نفتی به سرعت پاسخ داده است .

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام وزارت کشور عراق که نخواست نامش فاش شود، گفته است نيروهای نظامی و مرزبانان عراقی در يک کيلومتری چاه نفتی شماره ۴ فکه در انتظار دستورات بعدی مقامات اين کشور هستند.

همزمان علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر هم گفته است که مذاکره ایران و عراق بر سر «سوءتفاهم به وجود آمده درباره چاه نفتی مشترک فکه» از مجاری دیپلماتیک در حال انجام است.

آقای بروجردی ادعای تصرف چاه نفتی فکه از سوی نیروهای ایرانی را توطئه‌ای خوانده که غرب در آن نقش داشته است و افزوده است که عناصری در کشور عراق مخالف گسترش همکاری‌های دو کشور هستند و دولت عراق باید هوشیارانه با این توطئه‌ها مقابله کند.

خبرگزاری مهر در حاشیه همین گفت‌وگو یادآور شده است که ایران میادین نفتی مشترکی با عراق دارد و در ماه‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی میان مسئولان دو کشور برای توسعه مشترک این میادین امضا شده است.

میدان نفتی شماره چهار پیچ‌انگیزه در منطقه مرزی دهلران در تیرماه امسال نیز خبرساز بود و در آن زمان به دنبال طرح خبر تصرف این چاه توسط عراق، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که منطقه نفتی دهلران از توابع آن محسوب می‌شود، با رد این خبر، این موضوع را ناشی از سوء تفاهم مرزبانان دو کشور عنوان کرد.

اختلافات مرزی ايران و عراق سابقه ديرينه دارد و در در دهه ۱۹۷۰ اين اختلافات بر سر رودخانه اروند رود به اوج خود رسيده بود که با ميانجيگيری الجزاير، دو کشور ايران و عراق در سال ۱۹۷۵ موافقتنامه ای برای حل مناقشه مرزی امضا کردند.

با این حال در سال ۱۳۵۹ اين اختلافات به جنگ هشت ساله مرگباری بين دو کشور منجر شد اما پس از برکناری رژیم صدام حسین، مقامات عراقی هر از گاهی، بر مخالفت خود با قرارداد ۷۵ تأکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG