لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

ایران گزارش‌های مربوط به تصرف یک چاه نفت در منطقه فکه را رد کرد


در حالی که منابع عراقی روز جمعه از تصرف یک چاه نفت در منطقه فکه این کشور توسط نیروهای نظامی ایران خبر دادند، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ادعای طرح شده در این زمینه، ترفند تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه با هدف برهم زدن روابط خوب دو کشور است.

رامین مهمان‌پرست روز شنبه گفته است که چنین عبارات و الفاظی که صرفاً با هدف بر هم زدن روابط خوب دو کشور صورت می‌گیرد، منشأ بیرونی دارد و کسانی که از بر هم زدن روابط دوستانه ایران و عراق خرسند می‌شوند، اقدام به استفاده از عبارات تداعی‌کننده اختلاف میان تهران و بغداد می‌کنند.

اظهارات آقای مهمان‌پرست پس از آن مطرح می‌شود که روز جمعه علی الدباغ سخنگوی دولت عراق گفت که نیروهای نظامی ایران یک چاه نفتی عراق را در «فکه»، در منطقه مرزی دو کشور، تصرف کرده‌اند و از ایران خواست تا فوراً نيروهای خود را از این میدان نفتی خارج کند.

سخنگوی دولت عراق در تشریح این اتفاق گفته بود که روز جمعه ۱۱ سرباز ايرانی در اقدامی که وی آن را «نقض حاکميت عراق» خوانده است، «چاه شماره ۴» فکه را تصرف کرده‌اند.

در میان مقامات ایرانی، اظهارات آقای دباغ نخستین بار مورد واکنش شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و این شرکت تصرف یکی از چاه‌های نفت فکه توسط مرزبانان ایرانی را تکذیب کرد.

ميدان نفتی «فکه» که در مرز مشترک ايران و عراق و واقع شده است و دو کشور می توانند از اين ميدان نفتی به صورت مشترک استفاده کنند. اين در حالی است که مقام های عراقی می گويند «چاه شماره ۴» متعلق به عراق است. منطقه فکه در منطقه مرزی در شمال غربی استان خوزستان واقع شده است.

اکنون نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که خبرهای دریافت شده درباره این موضوع از سوی وزارت خارجه و دستگاه‌های ذیربط در دست بررسی است.

در همین حال بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی العالم، ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرده است که سربازان ایرانی از مرز عراق رد نشده‌اند و بر اساس مرزهای شناخته شده بین‌المللی، چاه نفت مورد اختلاف با عراق، در داخل مرز ایران و متعلق به ایران است.

بحث‌های فنی از مجاری دیپلماتیک

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفته است که ممکن است بحث‌هاییفنی در زمینه‌های مختلف بین دو کشور ایران و عراق وجود داشته باشد، اما مسئولان دو کشور به طور مرتب در حال رایزنی هستند و بحث‌های فنی هم بین مسئولان ذیربط مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد و این یک امر کاملاً طبیعی است.

همزمان علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر هم گفته است که مذاکره ایران و عراق بر سر «سوءتفاهم به وجود آمده درباره چاه نفتی مشترک فکه» از مجاری دیپلماتیک در حال انجام است.

آقای بروجردی ادعای تصرف چاه نفتی فکه از سوی نیروهای ایرانی را توطئه‌ای خوانده که غرب در آن نقش داشته است و افزوده است که عناصری در کشور عراق مخالف گسترش همکاری‌های دو کشور هستند و دولت عراق باید هوشیارانه با این توطئه‌ها مقابله کند.

خبرگزاری مهر در حاشیه همین گفت‌وگو یادآور شده است که ایران میادین نفتی مشترکی با عراق دارد و در ماه‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی میان مسئولان دو کشور برای توسعه مشترک این میادین امضا شده است.

میدان نفتی شماره چهار پیچ‌انگیزه در منطقه مرزی دهلران در تیرماه امسال نیز خبرساز بود و در آن زمان به دنبال طرح خبر تصرف این چاه توسط عراق، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که منطقه نفتی دهلران از توابع آن محسوب می‌شود، با رد این خبر، این موضوع را ناشی از سوء تفاهم مرزبانان دو کشور عنوان کرد.

اختلافات مرزی ايران و عراق سابقه ديرينه دارد و در در دهه ۱۹۷۰ اين اختلافات بر سر رودخانه اروند رود به اوج خود رسيده بود که با ميانجيگيری الجزاير، دو کشور ايران و عراق در سال ۱۹۷۵ موافقتنامه ای برای حل مناقشه مرزی امضا کردند.

با این حال در سال ۱۳۵۹ اين اختلافات به جنگ هشت ساله مرگباری بين دو کشور منجر شد اما پس از برکناری رژیم صدام حسین، مقامات عراقی هر از گاهی، بر مخالفت خود با قرارداد ۷۵ تأکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG