لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

پایان اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها


اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش غير متعهدها روز چهارشنبه هشتم شهريور ماه پس از تدوين پيش نويس سند نهايی نشست سران اين جنبش به کار خود پايان داده است. فردا نشست سران این جنبش کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، نشست وزيران خارجه جنبش غير متعهدها از روئز چهارشنبه در مرکز همايش های بين المللی صدا و سيما کار خود را آغاز کرده بود.

طبق اين گزارش، در نشست دو روزه وزرای امور خارجه و نمايندگان سياسی کشورها پيش نويس سند اجلاس را که روزهای پنجم و ششم شهريورماه جاری در نشست کارشناسان ارشد مورد بررسی و تصويب قرار گرفته بود، مورد بازنگری قرار دادند.

در همين زمينه، عباس عراقچی، معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه ايران، گفته است که در نشست دو روزه وزاری خارجه عضو جنبش غير متعهدها، انها تعداد بندهای اين پيش نويس را از ۶۸۸ بند به ۷۰۱ بند افزايش دادند

شانزدهمين نشست کشور عضو جنبش غير متعهد ها در تهران پنجشنبه فردا با نشست سران اين جنبش ادامه خواهد یافت. قرار است نشست سران جنبش غيرمتعهدها با «حضور مقامات عالی رتبه ۱۲۰ کشور عضو اين جنبش» با سخنرانی رهبر ايران کار خود را آغاز کند.

ديدار بان گی مون و رهبر ايران

در همين حال، گزارش ها حاکی است که بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، ديدار کرده است.

گزارش بيشتری از جزييات ديدار و مذاکرات دبير کل سازمان ملل متحد و رهبر ايران منتشر نشده است.

سخنگوی بان گی مون روز سه شنبه گفته بود که وی در جريان سفر به تهران و ديدار با مقامات ايران نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص وضعيت بحرانی حقوق بشر در ايران، مناقشه هسته ای و بحران سوريه با آنها در ميان خواهد گذاشت.

فرحان حق، سخنگوی بان گی مون ، همچنين گفته است:«وقتی او (بان گی مون) به آنجا می رود بارديگر نگرانی خود را درباره وضعيت کلی حقوق بشر در ايران که همچنان در وضعيت بحرانی است، مطرح خواهد کرد.»

اين در حالی است که شماری از فعالان حقوق بشر و سياسی ايرانی در خارج از کشور در نامه ای به بان گی مون، از وی خواسته اند تا با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترض در حصر در ايران، ديدار کند.
XS
SM
MD
LG