لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

آمريکا: ايران رسما واشينگتن را از بازداشت سه آمريکايی مطلع کرد


یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز سه شنبه گفت که ايران رسما واشيگتن را از بازداشت سه کوهنورد آمريکايی مطلع کرده است.

دو مرد و يک زن آمريکايی که گفته می‌شود، حدود ده روز پيش در جريان کوهنوردی به طور اشتباهی از طريق مرز کردستان عراق وارد خاک ايران شده بودند، توسط مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اين زمينه گفت: سفير سوئيس، روز سه شنبه نامه رسمی از سوی مقامات ايران دريافت کرد که بر پايه آن، ايران اعلام کرده است که اين سه نفر در زندان هستند.

تهران و واشینگتن روابط ديپلماتيک با یکدیگر ندارند و سوئيس حافظ منافع آمريکا در ايران است.

پی جی کراولی همچنين گفت : ايران بر اساس کنواسيون وين وظيفه دارد که اجازه دهد در اولين فرصت اين افراد با ديپلمات های سفارت سوئيس در تهران ملاقات کنند.

نخستين بار شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم»، وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، به نقل از «منابع مطلع» در وزارت کشور ايران خبر داده بود که سه کوهنورد آمريکايی به اتهام عبور غير قانونی از مرز کردستان عراق و ورود به خاک ايران روز جمعه هفته گذشته از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده‌اند.

حکومت خودمختار کردستان عراق می گويد، اين سه کوهنورد آمريکايی روز سه شنبه هفته گذشته در مسير ترکيه از مرز زاخو وارد خاک عراق شده و سپس به شهر سليمانيه در کردستان عراق رفته بودند.

بر اساس اعلام حکومت خودمختار کردستان عراق، سه کوهنورد آمريکايی در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

يک مقام امنيتی کردستان عراق گفته است، اين افراد به فاصله کوتاهی قبل از دستگيری با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند که اشتباهی وارد خاک ايران شده و اکنون از سوی نيروهای ايران محاصره شده اند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت اين سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز هفته گذشته با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شده بود که دولت ايران درباره محل نگهداری آنها اطلاع رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

سارا شرود ۳۱ ساله، شان باور ۲۷ ساله به همراه جاش فتل ۲۷ ساله سه گردشگر آمريکايی هستند که در جريان سفر به کردستان عراق در نقطه ای مرزی توسط نيروهای ايران بازداشت شده اند.

بيانيه خانواده سه آمريکايی


در همين زمينه، خانواده سه شهروند آمريکايی در بيانيه ای تاکيد کرده اند: سارا، شان، و جاش گردشگرانی جوان هستند که عشق بزرگی به جهان دارند و عميقا به تفاوت های فرهنگی احترام می گذارند.

اين خانواده تصريح کرده اند: چنانچه مقامات ايرانی با فرزندان ما صحبت کنند در خواهند يافت که آنها قصد ورود به ايران را نداشته اند و به همين دليل آنها را آزاد خواهند کرد و اميدوارم اين مسئله به زودی حل شود.

به گفته اين خانواده ها، اين سه شهروند آمريکا فارغ التحصيل دانشگاه برکلی در کاليفرنيا هستند.
XS
SM
MD
LG