لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

ایران از آزمایش سانتریفوژهای جدید خبر داد


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در جريان افتتاح کارخانه سوخت هسته ای اصفهان، از آزمايش سانتریفوژهای جديد خبر داد.

آقای احمدی نژاد روز پنجشنبه درمراسم «روز فناوری هسته ای» گفت که این کشور دو «دستاورد مهم هسته ای» داشته است.

وی نخستين دستاورد را «بسته بندی سوخت و آماده کردن آن برای قرار گرفتن در راکتورها» دانست و دومين دستاورد را «آزمايش دو نوع سانتريفوژ جديد با ظرفيت چند برابر سانتريفوژهای موجود در چرخه سوخت هسته ای» ايران بيان کرد.

رييس جمهور ايران در اين مراسم نخستين کارخانه سوخت هسته ای ايران را در شهر اصفهان افتتاح کرده است.

به گزارش خبرگزاری های ايران، کارخانه توليد قرص، ميله و مجتمع سوخت هسته ای اصفهان قادر است «ساليانه ۱۰ تن سوخت هسته ای جهت راکتور تحقيقاتی آب سنگين اراک ( ۴۰ مگاواتی) و ۳۰ تن سوخت هسته ای با غنای حداکثر ۵ درصد برای راکتورهای هسته ای آب سبک تحت فشار مانند راکتور ۳۶۰ مگاواتی دارخوين يا نيروگاه بوشهر را توليد کند.»

محمود احمدی نژاد با اشاره به افتتاح اين مجتمع گفت:«ايران امروز حلقه مديريت چرخه سوخت هسته‌ای را به طور کامل در اختيار دارد.»

غلامرضا آقازاده ، رييس سازمان انرژی اتمی ايران نيز روز پنجشنبه در اين مراسم گفت: ايران هم اکنون هفت هزار سانتريفيوژ در نطنز نصب کرده است

غلامرضا آقازاده از توليد نسل پيشرفته سانتريفوژها در ايران خبر داده و افزود: «پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ايران وارد مرحله جديدی از دستيابی به دانش غنی سازی اورانيوم شده اند».

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران، سرعت سانترفیوژهای جدید «در حدود پنج تا شش برابر نسبت به ماشين‌های قبل» است.

غلامرضا آقازاده در بهمن سال گذشته اعلام کرده بود که شش هزار سانتریفوژ در نطنز فعال است. اظهارات رييس سازمان انرژی اتمی واکنشی به گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در همان ماه بود.

آقای برادعی گفته بود: ايران از ماه نوامبر تاکنون تنها ۱۳۶ سانتريفوژ به ۳۸۰۰ دستگاه سانتريفوژ فعال قبلی خود افزوده است.

وی در گزارش خود اضافه کرده بود: اين مسئله نشان می دهد که روند نصب اين سانتريفوژها و توسعه دستگاه های غنی سازی اورانيوم بسيار کندتر شده، اما همزمان، ايران ذخيره اورانيوم غنی شده با غلظت پائين خود را به ۱۰۱۰ کيلوگرم رسانده است

ايران در حالی از پيشرفت در برنامه هسته ای خود خبر داده است که روز چهارشنبه گروه ۱+۵ اعلام کرده بود، از مقام های جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره برنامه هسته ای اين کشور دعوت به عمل خواهد آورد.

نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيانيه خود پس از نشست روز چهارشنبه لندن، به ايران پيشنهاد کرده بودند تا از اين فرصت پيش آمده برای تعامل با گروه ۱+۵ بر اساس احترام متقابل استفاده کند.

اين اقدام تازه گروه ۱+۵ در راستای حمايت از رويکرد جديد آمريکا در قبال ايران ارزيابی شده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در آغاز سال جاری در پيام نوروزی خود به مردم و رهبران ايران گفته بود که خواهان آغاز نو در روابط دو کشور است. اين پيام از سوی کارشناسان و تحليلگران به عنوان يک تغييری اساسی در سياست های واشينگتن در قبال تهران ارزيابی شده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم برای سوخت هسته ای نيروگاه و همچنين توليد سلاح اتمی، کشورهای غربی نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد توليد جنگ افزار هسته ای باشد. اين در حالی است که ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و صرفا برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG