لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

تحريم نفت ايران، سود پالايشگاه دولتی ترکيه را « ۴۷ درصد کاهش» داد


 یک تانکر نفتکش ایران
یک تانکر نفتکش ایران
شرکت سهامی پالايشگاههای ترکيه، توپراش، اعلام کرده است که سود خالص اين شرکت بخاطر تحريم نفت ايران در سه ماهه دوم سال جاری ميلادی، نسبت به دور موافق آن در سال گذشته تا ۴۷ درصد کاهش يافته است.

به گزارش روز سه شنبه بلومبرگ، شرکت نفتی دولتی توپراش، تنها واردکننده نفت ايران در اين کشور می گويد که سود خالص اين شرکت در سه ماه دوم سال جاری به ۱۳۶,۷ ميليون ليره (معادل ۷۵,۴ ميلون دلار) سقوط کرده است در حالی که در دور موافق سال گذشته اين رقم ۲۵۸ ميليون ليره بوده است.

شرکت توپراش واردات نفت از ايران را از ماه مارس به خاطر تحريمهای آمريکا و اتحاديه اروپا بر بخش صادرات نفت ايران، تا ۲۰ درصد کاهش داد، اقدامی که باعث شد اين کشور به مدت شش ماه از تحريمهای جديد آمريکا عليه ايران معاف شود.

تحريمهای جديد آمريکا عليه ايران که از ۲۸ ژوئن به اجرا گذاشته شده است، بانک مرکزی ايران را هدف قرار داده است. بانک مرکزی ايران مسئول نقل و انتقالات مالی مربوط به صادرات نفت ايران است و شرکتهايی که با اين بانک داد و ستد کنند، احتمالا با قرار گرفتن در ليست سياه آمريکا، از سيستم مالی اين کشور کنار گذاشته شوند.

آمريکا اعلام کرده است که هر ۲۰ کشور خريدار نفت خام ايران، بخاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت اين کشور به مدت ۶ ماه از تحريمهای آمريکا عليه بانک مرکزی ايران در امان خواهند بود.

شرکت توپراش می گويد که سهام اين شرکت در بازار بورس استانبول بخاطر افزايش هزينه توليد بخاطر تحريم نفت ايران، کاهش قيمت نفت و محصولات نفتی و کاهش سودناخالص حاصل از افزايش هزينه های توليد باعث شده است که با افت سه دهم درصدی مواجه شود. ارزش هر سهام اين شرکت در بازار امروز بورس ترکيه به ۴۰,۷ ليره سقوط کرده است.

شرکت توپراش در ۱۴ اوت سال جاری اعلام کرد که سود خالص پالايش هر بشکه نفت اين شرکت در سه ماهه دوم سال جاری سه دلار و ۶۵ سنت بوده است. اين رقم برای شاخص منطقه ای مديترانه ۵ دلار و ۷۳ سنت و برای دور موافق سال گذشته ميلادی ۴ دلار و ۳۴ تشکيل داده است.

توپراش همچنين اعلام کرده است که در نيمه اول سال جاری ميلادی حجم توليدات اين شرکت شش دهم درصد افت داشته است.

توپراش که در ماه اوت سال گذشته قرارداد خريد روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ايران را امضا کرده بود، اول ماه آوريل اعلام کرد که واردات نفت از ايران را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد، اين در حالی است که بنابر آمارهای رسمی، واردات نفت خام ايران توسط ترکيه در ماههای آوريل، می و ژوئن به ترتيب ۶۶ درصد، ۵۰ درصد و ۳۷ درصد کاهش يافته است.

خبرگزاری رويترز نيز ۲۳ مرداد ماه بر اساس داده‌های آماری شرکت‌های کشتيرانی، از کاهش ۶۰ درصدی واردات نفت خام ترکيه از ايران طی ماه ژوئيه، در مقايسه با متوسط واردات نفت خام ايران توسط ترکيه در سال گذشته خبر داد.
XS
SM
MD
LG