لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

تلاش ایران برای جلوگیری از «حراج» سه کشتی توقیف شده در سنگاپور


 یک کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی جمهور ی اسلامی ایران
یک کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی جمهور ی اسلامی ایران
محمد داجمر، مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه با تاييد توقيف سه کشتی ايرانی در سنگاپور، گفته است که به دنبال اين هستيم تا نگذاريم این سه کشتی «حراج» شوند.

خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، از مدير عامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران نقل و قول کرده که گفته است: توقيف اين سه کشتی به دليل «بدهی نبود» و بانک فرانسوی به دليل «تحريم ها» عليه جمهوری اسلامی‌ اين اقدام را انجام داده است.

در همین زمینه، استوارت لوی، معاون وزير امور خزانه داری آمريکا در امور مقابله با تروريسم مالی، هفته گذشته گفته بود: چند ماه پيش بانک فرانسوی سرمايه گذاری و مشارکت اعتباری «اگريکول» سه کشتی ايرانی را به دليل اينکه ايران نتوانسته برای آنها بيمه بخرد و قرارداد وام ۲۳۵ ميليون دلاری را نقض کرده است، در سنگاپور توقيف شده اند.

اين در حالی است که مدير عامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران بدون اشاره به دليل «به حال» کردن وام سه کشتی سهند، سبلان و توچال، فقط به اين نکته بسنده کرده است که بانک فرانسوی به دليل تحريم اين اقدام را انجام داده است.

محمد داجمر می گوید: «ما وام داشتيم که اين‌ها به دليل تحريم‌ آن وام «دين» را به «حال» کردند. به عبارتی کار خلاف انجام دادند. چرا که قراردادهای وام برای قبل از تحريم بوده که اين‌ها خلاف کردند و اين هم از کارهايی خلافی است که غربی‌ها می‌کنند.»

مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران زمان دقيق توقيف اين سه کشتی ايرانی در سنگاپور را اعلام نکرده است.

تخلیه سه کشتی

آقای داجمر هچنين گفته است که بارهای اين سه کشتی در سنگاپور تخليه شده و «اکنون محموله‌ای در کشتی‌ها نيست.»

وی در خصوص احتمال حراج اين سه کشتی در سنگاپور گفته است: «به دنبال اين هستيم که نگذاريم حراج شوند.»

مدير عامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران درباره اختيار بانک فرانسوی برای توقيف اين سه کشتی گفته است: «آن‌ها يک ادعاهايی کرده‌اند که چون اين کشتی‌ها در رهن آن‌ها بوده اين گونه شده است. چون وقتی کشتی در رهن کسی باشد، مثل آن است که کشتی برای خود آن طرف است که می تواند به دادگاه برود و از دادگاه حکم بگيرد که می‌خواهد دين خود را حال کند و پول می‌خواهد. »

محمد داجمر همچنين از تلاش ايران برای تسويه حساب اين کشتی ها در گفت وگو با اين بانک فرانسوی خبر داده و گفته است: «داريم صحبت می‌کنيم تا پول آن‌ها را خودمان بدهيم و مشکل را حل و تسويه کنيم.»

به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در خردادماه سال جاری، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم های یک جانبه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند.

تشدید این محدودیت ها باعث شده است تا بسیاری از شرکت های بیمه به دلیل نگرانی از تحریم ها با ایران همکاری نکنند.

ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و همچنین بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون نزدیک به ۷۰ «شرکت صوری» مرتبط با کشتیرانی ایران، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

قرار گرفتن شرکت‌های خارجی در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا بدین معنا است که این شرکت‌ها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکت‌های آمریکایی نیز نمی‌توانند با این شرکت‌ها تماس برقرار کنند.
XS
SM
MD
LG