لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

مولوی عبدالحميد: مرزبانان تا یکشنبه به خاک ايران می‌رسند


مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز شنبه ۱۶ فروردين ماه گفته است، مرزبانان ربوده شده توسط گروه جيش العدل تا روز يکشنبه به خاک ايران می رسند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، درباره وضعيت مرزبانان ربوده شده ايرانی تصريح کرده است: «مرزبانان ما هم‌اکنون در دست نيروهای مردمی ايرانی و در امنيت هستند.»

مولوی عبدالحميد اضافه کرده است: «بايد شرايطی فراهم شود که اين مرزبانان در شرايط امنی به وطن خودشان برسند و از آن‌جا که مسير طولانی است، ممکن است ظرف امشب و يا فردا اين اتفاق بيفتد و آن‌ها به خاک ايران برسند.»

از روز جمعه گذشته که منابع خبری مرتبط با گروه جيش‌العدل از آزادی مرزبانان ايرانی و تحويل آنها به «رابط» جمهوری اسلامی خبر دادند، گزارش های ضد ونقيضی در خصوص آزادی اين مرزبانان منتشر شده است.

روز شنبه خبرگزاری فارس به نقل از علی اوسط هاشمی، استاندار سيستان بلوچستان اعلام کرد، مرزبانان در دست نيروهای «خودی» هستند.

اين در حالی بود که ساعاتی بعد استاندار سيستان بلوچستان ضمن تکذيب اين خبر اعلام کرد تا زمانی اين مرزبان به خاک ايران نرسند، نمی توان خبر آزادی آنها را تاييد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، استاندار سيستان و بلوچستان در پیامی در فیس بوک خود تصريح کرده است: لازم است به عرض برسانم که تاکنون مبنای همه آنچه که مطرح شده بيانيه های گروهک می باشد و تا اين لحظه از ناحيه هيچ مقام رسمی خبری مبنی بر تحويل مرزبانان واصل نشده است.

وی اضافه کرده است: آزادی آنان زمانی می تواند مورد تاييد واقع شود که در خاک جمهوری إسلامی و در آغوش گرم ايرانيان جای گيرند، با عنايت به مراتب فوق هرگونه انتساب خبری به اينجانب و يا استانداری کاملا تکذيب می شود.

اين در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل از برادر يکی از مرزبانان ربوده شده گفته است: «طی تماس تلفنی برادرم (رامين حضرتی) از افغانستان از سلامتی کامل خود به همراه سه مرزبان ديگر خبر داد.»

گروه جيش العدل روز ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته، پنج مرزبان ايرانی را در مناطق مرزی استان سيستان و بلوچستان ايران با پاکستان ربود و سوم فروردين سال جاری اعلام کرد که يکی از آنها به نام گروهبان يکم٬ جمشيد دانايی‌فر، را به دار آويخته است.

عبدالرئوف ريگی روز جمعه، ۱۵ فروردين، در گفت‌وگو با وب‌سايت خبری العربيه همچنين افزوده است که جسد جمشيد دانايی‌فر در اختيار اين گروه خواهد ماند و جيش‌العدل آن را در صورت «تحويل گرفتن اجساد شهدای» اين گروه تحويل خواهد داد.

سخنگوی جيش‌العدل با تاکيد بر اين که آزادی اين سربازان «تنها بنا بر تقاضا و مطالبه علمای اهل سنت و مرم ايران» بوده، مدعی شده است که دولت ايران «هيچ اهميتی برای جان» چهار مرزبان خود قائل نبوده و حتی پيغام داده بود که «حتی اگر بقيه مرزبانان نيز کشته شوند به درخواست اين گروه برای آزادی زندانيان بلوچ پاسخ مثبت نخواهد داد».

مقام‌های جمهوری اسلامی از ابتدای گروگان گرفته شدن پنج مرزبان ايرانی توسط جيش‌العدل در بهمن‌ماه ۱۳۹۲، از فعاليت اين گروه در پاکستان و انتقال گروگان‌ها به خاک اين کشور خبر می‌دادند.

جیش العدل می‌گوید که برای احقاق حقوق اهل سنت ایران مبارزه می‌کند و پیشتر خواستار مبادله شماری از اعضای زندانی خود در ایران درمقابل آزادی این مرزبانان شده بود.

این در حالی است که ایران از جیش العدل به عنوان گروهی تروریستی نام می‌برد.
XS
SM
MD
LG