لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

وزارت خارجه ایران: مرزبانان گروگان گرفته شده در سلامت هستند


یک مقام وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین، اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی، مرزبانان ایرانی به گروگان گرفته شده در سلامت هستند.

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران به خبرگزاری ایرنا گفته که «هیچ اقدام ناشیانه‌ای» از سوی گروه جیش العدل صورت نگرفته است.

به نظر می‌رسد که اشاره این مقام ایرانی به بیانیه ده روز پیش جیش العدل باشد که گفته بود در صورت آزاد نکردن زندانیان اهل سنت، یکی دیگر از پنج مرزبان ربوده شده را به دار خواهد آویخت. این گروه روز سوم فروردین اعلام کرد که گروهبان یکم «جمشید دانایی فر» را در واکنش به اقدامات «رژیم و جنایاتش در حق فرزندان اهل سنت» به قتل رسانده است.

مقام‌های ایرانی در ابتدا این خبر را تایید کردند ولی بعد گفتند که هیچ شواهدی از اعدام این مرزبان ایرانی وجود ندارد. معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه این گفته را تکرار کرد و گفت که «هنوز مدارکی برای اثبات ادعای گروگان گیران مبنی بر به شهادت رساندن یکی از این سربازان اسیر به دست نیامده است».

به گفته آقای رحیم‌پور، «پیگیری‌ها و برگزاری جلسات مختلف از سوی وزارت خارجه برای آزادی مرزبانان ایرانی» در جریان است و «تلاش‌های ایران برای رهایی این سربازان ایرانی ادامه دارد».

گروه جیش العدل روز سه شنبه، دوازدهم فروردین، در بیانیه‌ای جدید گفت که مذاکرات و رایزنی‌ها در خصوص آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده در جریان است و «تا پایان مذاکرات هیچ گونه خطری جان اسراء را تهدید نمی‌کند».

ایران از جیش العدل به عنوان گروهی تروریستی نام می‌برد و بار‌ها گفته بود که با آن وارد مذاکره نخواهد شد، ولی علی لاریجانی اسفندماه پارسال اعلام کرد که مذاکراتی با این گروه آغاز شده است. تهران می‌گوید که اعضای گروه جیش‌العدل، مرزبانان ربوده شده را به خاک پاکستان منتقل کرده و از اسلام آباد خواسته است تا علیه این گروه وارد عمل شود.

پاکستان حضور این گروه در خاک خود را رد کرده است.

جیش العدل می‌گوید که برای احقاق حقوق اهل سنت ایران مبارزه می‌کند و در صورت آزادی ۵۰ تن از اعضای زندانی خود در ایران٬ ۲۰۰ تن از «جوانان و علمای اهل سنت» و ۵۰ تن از «زنان مسلمان و سنی اسیر در سوریه توسط سپاه پاسداران» این مرزبانان را آزاد می‌کند.
XS
SM
MD
LG