لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

مقام مرزبانی ایران: در سال ۹۲ هر روز یک درگیری مسلحانه داشتیم


احمد گراوند، جانشین فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی ایران
احمد گراوند، جانشین فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی ایران
جانشین فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی ایران خبر داد که در سال ۹۲ «به طور میانگین هر روز یک درگیری مسلحانه در مرزهای» ایران روی داده و افزود که «هنوز ۳۰۰ کیلومتر مرز مسدود نشده در سیستان داریم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد گراوند روز دوشنبه ۱۱ فروردین با ذکر این مطالب افزود که «اعتبارات انسداد مرزها در سال گذشته محقق نشد.»

احمد گراوند در پاسخ به پرسشی در زمینه آخرین وضعیت سربازان و مرزبانان ربوده شده ایران اظهار داشت: «هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز داریم که به طور میانگین ما هر روز یک درگیری مسلحانه را در مرزهای کشور جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ داشته‌ایم.»

جانشین فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی ایران در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: «مشکل عمده این است که دو کشور افغانستان و پاکستان اشرافی بر مرزهای خود ندارند و ما یک‌طرفه مرز را کنترل می‌کنیم.»

به گفته او، گاهی از درون مرزهای پاکستان و افغانستان به سمت نیروهای ایران تیراندازی می‌شود که ایران معترض چنین وضعیتی است.

به گفته این مقام مرزبانی، هنوز از هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز ایران در استان سیستان و بلوچستان، ۳۰۰ کیلومتر آن مسدود نشده است، به این معنا که در آنجا نه جاده و نه پاسگاهی وجود دارد، و از دلایل آن نیز عدم تامین اعتبارات مالی بوده است.

وی اظهار داشت: «مجلس شورای اسلامی هر سال اعتباراتی را برای انسداد مرزها اختصاص می‌دهد، اما سال گذشته چنین نشد و تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد اعتبارات لازم در اختیار ما قرار گرفت در حالی که ما هم در استان‌های درگیر و هم در استان‌های ویژه کشورمان خلا مرزی داریم و می‌طلبد که اعتبار خوبی به مرز داده شود.»

به تازگی در پی ربوده شدن ۵ مرزبان ایرانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران مسئولیت تامین امنیت منطقه مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است.

با این حال جانشین فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی تاکید می‌کند که «اگر بخواهیم مرزهای ما به خوبی کنترل شود نیاز است اعتباراتی ویژه برای انسداد مرزها اختصاص یابد».

جیش العدل اواسط بهمن ماه گذشته ۵ مرزبان ایرانی را به گروگان گرفت که در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی از قتل یکی از آنان منتشر شده است.

آقای گراوند هم می‌گوید نمی‌تواند به‌طور صد در صد خبر این مرزبان را تایید یا تکذیب کند، اما مسئولیت جان مرزبانان به گروگان‌گرفته شده ایرانی بر عهده دولت پاکستان است.

در پی این تحولات، سپاه نیوز، روز هشتم فروردین گزارش داد که قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر در نوار مرزی سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است تا مانع فعالیت‌های «گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح منطقه» شود.

این در حالی است که سال ۱۳۸۸ نیز سپاه پاسداران اعلام کرده بود که وظیفه تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان را عهده‌دار شده است.

از حوادث عمده‌ای که سال ۱۳۹۲ در مرزهای ایران رخ داد، درگیری افراد مسلح با نیروهای هنگ مرزی ایران در پاییز بود که به مرگ ۱۴ مرزبان انجامید، رویدادی که گروه جیش العدل آن را بر عهده گرفته است.
XS
SM
MD
LG