لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

دیدار با سفالگر ایرانی در دبی


هما وفايی هم اکنون در باشگاه زنان دبی و همچنين دانشگاه فوق تخصصی شارجه تدريس سفالگری می کند.
هما وفايی هم اکنون در باشگاه زنان دبی و همچنين دانشگاه فوق تخصصی شارجه تدريس سفالگری می کند.

چند روز پيش برای دیدن هما وفایی به باشگاه زنان دبی رفته بودم جايی که ورود آقايان معمولاممنوع است. نگهبان من را از درب پشتی و از ميان باغچه تا در کوچک هنرکده هما وفائی راهنمائی کرد.


وقتی وارد شدم با مجموعه ای زيبا از سفال های رنگی روبرو شدم و ديدم که چگونه توانسته بود با انگشتانش ترکيبی از زيبائی ، فرهنگ و عشق را در قالب سفال به وجود آورد.


هما وفايی هم اکنون در باشگاه زنان دبی و همچنين دانشگاه فوق تخصصی شارجه تدريس سفالگری می کند.


هنرکده وی در ابوظبی هم بيش از ۱۲ سال پيش افتتاح شد. يک فنجان چای با هم می نوشيم و او از فعاليت هايش برايم اين چنين می گويد :تقريبا هفته ای هشتاد ،نود تا هنرجو دارم ترکيبی از مليت های مختلف در کلاس هايم شرکت می کنند ؛ اروپايی،هندی،ايرانی،عرب و می دانم که بيشتر آنها مجذوب هنر ايرانی هستند.


شما شانزده سال است که در دبی هستيد.محيط اينجا را برای فعاليت هنری چگونه می بينيد ؟


هنر سفالگری ارزش زيادی برای مردم اينجا دارد به طوری که برای در اختيار داشتن يک قطعه سفال هزينه های گزافی را می پردازند. يک بار يک نفر آمد و تمام آثار من را در نمايشگاه هنری«امارات مول» خريد .اما بايد بگويم که اصولا داشتن کارگاه و پرورش هنرجو با اقبال بيشتری در دبی روبرو می شود .


من در تمام نمايشگاه هائی که در شهرهای گوناگون برگزار می کنم چرخ سفالگری وديگر لوازم کار را جهت تفهيم بيشتر بازديد کنندگان به نمايش می گذارم .چون وقتی بازديد کنندگان علاقه مند می بينند يک قطعه سفال چگونه شکل می گيرد و چه مراحلی را تا ساخت طی می کند آسانتر با اين هنر ارتباط برقرار می کنند .


از چه زمانی فعاليت خود را در زمينه سفالگری آغاز کرديد ؟


برای مشاهده گالری تصویری روی عکس کلیک کنید.

در سن ۱۷ سالگی به منظور تحصيل به انگليس رفتم و برای نخستين بار در آنجا با سفالگری آشنا شدم و به دنبال علاقه عميقی که در خود حس کردم در ايام تابستان به فراگيری اين فن می پرداختم.


از استادان خود بگوييد ؟


اولين استادم خانم جودی فريمن در شهر ناتينگهام بود.پس از آن در کلاس های درس ريچارد فيتين از اساتيد دانشگاه ريچموند شرکت کردم.


همچنين در ژاپن از ياری استادانی چون تتسوئی اوکادا و تونی فرانکس بهره گرفتم.من هميشه خودم را قدر دان آنها می دانم و در هر کجا به ياد آنها خواهم ماند.


از لحن بيان و کلامتان احساس ميکنم عشق پايان ناپذيری به اين هنر داريد. اين عشق بی پايان می تواند خالق سبک ها و آثار باشد .از تکنيک های کاری خاص خودتان بگوييد ؟


يکی از تکنيک های اختصاصی من ساخت گلدانی الهام گرفته از مناظرصحرا و درياست که قسمت تحتانی آن با چرخ سفالگری ساخته می شود و قسمت بالای آن با قطعات کوچک گرد به شکل گوش ماهی و مرجان ويا به شکل مناظر صحرا و شيرهای شنی و درخشان تزئين می شود.


از ديگر تکنيک های خاص من لعابی است که به لعاب آتشفشان معروف است که با اضافه کردن سيليکون به لعاب باعث ايجاد حباب هايی در آن روی جسم آماده شده، می شود.


به سبک مدرن بيشتر علاقه داريد يا کلاسيک ؟


سبک کلاسيک را بيشتر دوست دارم.اما روش کارم به اين صورت است که از آثار باستانی الهام می گيرم و به هيج عنوان تقليد يا کپی نمی کنم.


سفالينه ؟


می خواهم به همه خوانندگان شما بگويم که هنر نقش مهمی در زندگی و شکل گيری شخصيت شما دارد و اين که اگر بخواهم هنر سفالگری را در يک جمله خلاصه کنم فقط می توانم بگويم که سفالگری هنری است که نياز به صبر و بردباری زياد توام با تلاش بی وقفه و در نهايت عشق به خاک دارد.


و در آخر اينکه آرزوی بازگشت به وطن برای هميشه و شروع فعاليت در تهران لحظه ای رهايم نمی کند .دوست دارم تجاربم را در اختيار جوانترها بگذارم اما ...


XS
SM
MD
LG