لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

بمبگذاری های بغداد ۱۹۱ کشته برجای گذاشت


در حمله به ايستگاه بازرسی پليس در ورودی به «شهرک صدر» بزرگترين محله شيعه نشين بغداد، ۳۳ نفر کشته و ۴۵ نفر مجروح شدند
در حمله به ايستگاه بازرسی پليس در ورودی به «شهرک صدر» بزرگترين محله شيعه نشين بغداد، ۳۳ نفر کشته و ۴۵ نفر مجروح شدند

در بمبگذاری های انتحاری روز چهار شنبه هجدهم آوريل در محله های شيعه نشين بغداد دستکم ۱۹۱ کشته و بيش از دويست و پنجاه مجروح برجای گذاشت.


رعد محسن يکی از مسئولان بيمارستان الکيندی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که در جریان این حمله های مرگبار در بازار صدريه در مرکز بغداد دستکم یکصد و چهل تن کشته و ۱۴۵تن مجروح شدند.


در مرگبارترين حمله، در انفجار يک خودروی بمبگذاری شده در بازار صدريه در مرکز بغداد دستکم ۱۱۶ تن کشته و ۱۴۵ تن مجروح شدند

در حمله ديگری به ايستگاه بازرسی پليس در ورودی به «شهرک صدر» بزرگترين محله شيعه نشين بغداد، ۳۳ نفر کشته و ۴۵ نفر مجروح شدند.


ده ها ماشين که در صف ايست بازرسی وروديه به «شهر صدرک» توقف کرده بودند در اين انفجار طمعه حريق شدند.


ساعتی پيش از اين انفجار در يک بمبگذاری انتحاری ديگر در نزديکی يک بيمارستان در محله «کراده» دستکم يازده نفر کشته و سيزده نفر مجروح شدند.


در چهارمین بمبگذاری، براثر انفجار يک بمب که در مينی بوسی در محله روصفيه جا گذاشته شده بود چهار نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.


پيشتر مقام های نظامی آمريکا اعلام کرده بودند که از ميزان خشونت ها از زمان آغاز عمليات امنيتی در بغداد از ۱۴ فوريه، کاسته شده است. اما به نظر می رسد بمبگذاری های انتحاری هفته گذشته و اين هفته گفته های مقام های امنيتی را به چالش کشيده است. انفجار بمب در پارلمان عراق و بمبگذاری های انتحاری در بغداد تاکنون تعداد زيادی کشته برجای گذاشته است.


گيتس: ايران و سوريه به ثبات در عراق کمک کنند


رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا روز چهارشنبه، ۱۸ آوريل در قاهره، پايتخت مصر از کشورهای خاورميانه خواست که به ايجاد ثبات در عراق کمک کنند.


فروپاشی عراق بيشتر در پايتخت کشورهای خاورميانه احساس خواهد شد تا در واشينگتن و نيويورک
رابرت گیتس

وی افزود هر گونه بی ثباتی در عراق بيشتر از آمريکا به کشورهای منطقه آسيب می رساند.


آقای گيتس که در اتاق بازرگانی آمريکا در قاهره سخن می گفت از کشورهای ديگر خواست اين مساله را که چرا آمريکا به عراق حمله کرد را فراموش کنند چون يک دولت ناکام در عراق به امنيت تمامی کشورهای منطقه می تواند صدمه بزند.


وی گفت: فروپاشی عراق بيشتر در پايتخت کشورهای خاورميانه احساس خواهد شد تا در واشينگتن و نيويورک.


وزير دفاع آمريکا افزود که ما از کشورهای همسايه عراق خواستيم تا نقشی سازنده در عراق ايفا کنند.
آقای گيتس همچنين گفت که ايران و سوريه بخشی از راه حل برای کاهش خشونت ها در عراق باشند و به آشتی ملی در اين کشور کمک کنند.


از سوی ديگر، به گزارش رويترز، نوری المالکی نخست وزير عراق روز چهارشنبه، اعلام کرد که تا پايان سال جاری دولت عراق کنترل تمام استان های عراق را از نيروهای خارجی تحويل خواهد گرفت.
مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه که موضعگيری ضد آمريکايی دارد، نخست وزير عراق را تحت فشار قرار داده تا جدول زمانبندی خروج ۱۴۶ هزار سرباز آمريکايی را ارايه دهد.


نوری المالکی پيشتر اعلام کرده بود که زمانی نيروهای آمريکايی عراق را ترک می کنند که نيروهای امنيتی عراق آماده کنترل کشور باشند.


نخست وزير عراق پس از جايگزين شدن نيروهای عراقی به جای نيروهای بريتانيايی در استان نفت خيز ميسان اعلام کرد که سه استان خودمختار کردستان، کربلا و واسيط ، بخش های ديگری هستند که به ترتيب بايد تحت کنترل دولت عراق در آيند.


ميسان چهارمين استانی است که در آن انتقال قدرت صورت می گيرد. سه استان ديگر نيز مانند ميسان، شيعه نشين هستند و تحت کنترل نيروهای بريتانيايی بوده اند. هم اکنون ارتش بريتانيا تنها استان بصره را تحت کنترل خود دارد


آقای المالکی افزود که اين انتقال قدرت استان به استان انجام می گيرد تا قبل از پايان سال تمامی عراق تحت کنترل دولت در آيد.


نخست وزير عراق اظهار داشت که برخی می خواهند دولت جدول زمانبندی برای خروج نيروهای خارجی از عراق را ارايه دهد.


وی افزود من از قول هر فرد وطن پرستی می گويم که ما در حال آماده کردن چنين شرايطی هستيم. نيروهای عراقی بايد به اندازه کافی مجهز و تعليم ديده باشند.


XS
SM
MD
LG