لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

بلازی: عراق در آستانه تجزیه است


فليپ دوست بلازی می گوید خروج نیروهای بین المللی از عراق می تواند به گسترش هرج ومرج منجر شود
فليپ دوست بلازی می گوید خروج نیروهای بین المللی از عراق می تواند به گسترش هرج ومرج منجر شود

فليپ دوست بلازی، وزير امورخارجه فرانسه، روز جمعه دوم مارس با اشاره به وضعيت امنيتی و گسترش خشونت ها در عراق گفت اين کشور درآستانه تجزيه قرار گرفته است.


آقای دوست بلازی در کنفرانس مطبوعاتی با شيخ حمد بن جاسم بن جابر الطهانی وزير امورخارجه قطر، درباره خشونت های عراق به خبرنگاران گفت ما به طور مشخص بر سر اين نکته توافق داريم که عراق درآستانه تجزيه قرار دارد.


ما برسر اين نکته به طور مشخص توافق داريم که عراق درآستانه تجزيه قرار دارد
وزير امورخارجه فرانسه

وزير امورخارجه فرانسه خروج نيروهای بين المللی از عراق را عاملی برای گسترش هرج ومرج در اين کشور دانست.


وزير امورخارجه قطر نيز تاکيد کرد که کشورهای همسايه می توانند به عراق کمک کنند اما به گفته وی، عراقی ها قبل از هرچيزی بايد به خود اتکا کنند و به مردم اطمينان بدهند که برای قراری عدالت، برابری و مقابله با شبه نظاميان، مبارزه خواهند کرد.


گسیل اسلام گرایان افراطی به افغانستان


ديک چينی، معاون رييس جمهور آمريکا، نيز پس از بازگشت از سفر به پاکستان و افغانستان گفت خروج زود هنگام نيروهای نظامی آمريکا از عراق می تواند به گسيل اسلام گرايان افراطی از عراق به کشورهايی مانند افغانستان منجر شود.

آقای چينی از نمايدگان گنگره خواست که از راهبرد جديد جورج بوش حمايت کنند. معاون رييس جمهور آمريکا به شدت از تلاش برخی از اعضای دمکرات کنگره آمریکا برای جلوگيری از اعزام نيروهای تازه نفس به عراق انتقاد کرد.


مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه، ۱۶ فوريه در قطعنامه ای غيرالزام آور و «نمادين» از راهبرد جديد جرج بوش، رييس جمهوری برای اعزام ۲۱ هزار نيروی تازه نفس به عراق انتقاد کرده بود.


آقای چنی گفت:«خيلی زود بايد مجلس نمايندگان و کنگره درباره لايحه ای که الزام آور است، رای دهند.» اين لايحه مربوط به هزينه های۲۱ هزار و پانصد نيروی تازه نفسی است که به عراق اعزام خواهند شد. معاون رييس جمهوری آمريکا ابراز اميدواری کرد که نمايندگان از اين طرح حمايت کنند.


ربوده شدن چهارده پليس عراقی


نيروهای امنيتی روز جمعه اعلام کردند که اجساد يازده پليس از چهارده پليسی که توسط شبه نظاميان ربوده شده اند را کشف کرده است.


مقام های پليس عراق می گويند چهارده مامور نيروی ويژه ضربتی اين کشور از روز پنجشنبه در استان دياله ناپديد شده اند. اين افراد از پايگاه خود در غرب بعقوبه عازم مرخصی بودند که ناپديد شدند.


در همين حال يک گروه وابسته به القاعده موسوم به « دولت اسلامی عراق » با چاپ تصاوير هجده مرد در سايت اينترنتی خود، مدعی شد که آن ها را روز پنج شنبه در استان دياله به گروگان گرفته است.


اين بيانيه تصريح کرده است که ربودن این چهارده پلیس در پاسخ به «اقدام مرتدان در جنگ با اهل سنت است. آخرين مورد از اين نوع عملکردهای ماموران خائن، تجاوز به يکی از خواهران ما بوده است.»


يک زن سنی عراقی ماه گذشته ادعا کرده بود که به هنگام بازداشت به اتهام ارتباط با شبه نظاميان به وسيله نيروهای امنيتی پليس مورد تجاوز قرار گرفته است.


در پی اين ادعا، نخست وزير عراق دستور پی گيری صادر کرد و تعدادی از ماموران پليس دستگير شدند. اما بعدا آقای نوری المالکی اعلام کرد که معاينات پزشکی اظهارات اين زن رد کرده و متهمان آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG