لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

طالبانی: عراق نيروهای مسلح پ. کا.کا را تحمل نمی کند


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، پس از ديدار با عبدالله‌ گل همتای ترک خود در کاخ چانکايا
عکس از epa
جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، پس از ديدار با عبدالله‌ گل همتای ترک خود در کاخ چانکايا عکس از epa

جلال طالبانی در راس هياتی از وزيران و کارشناسان ارشد سياسی و اقتصادی عصر جمعه‌ ۲۴ اسفند وارد آنکارا شده بود، روز شنبه با تاکید بر مشارکت استراتژیک میان ترکیه و عراق به سفر خود پایان داد.


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، پس از ديدار با عبدالله‌ گل همتای ترک خود در کاخ چانکايا طی کنفرانسی خبری هدف از سفر به‌ ترکيه‌ را برقراری روابط استراتژيک بلند مدت توصيف کرد.


جلال طالبانی درباره‌ نگرانی آنکارا از وجود عناصر حزب کارگران کردستان، پ کا. کا، در خاک شمال عراق گفت: «با برداران خود در ترکيه‌ در زمينه‌ مسايل امنيتی بحث های مفصلی خواهيم داشت. رهبران کرد در منطقه‌ عناصر پ کا. کا در کردستان عراق را تحت فشار قرار داده‌ و از آنها خواسته‌اند يا سلاح های خود را بر زمين بگذارند و يا کشور را ترک کنند».


آقای طالبانی افزود: «زيرا مشکلات بزرگی را ايجاد کرده‌اند. به‌ ويژه‌ اين مشکلات برای بزرگترين کشور همسايه‌ ترکيه‌ بوده‌ و عليه‌ آنها عمليات مسلحانه‌ انجام داده‌اند. ما با ترکيه‌ در زمينه‌ های سياسی و اقتصادی دارای مصالح و همکاری های مشترک بوده‌ و ممکن نيست حکومت منطقه‌ای کردستان وجود نيروهای مسلح پ کا. کا را تحمل کند.»


جلال طالبانی همچنين از گسترش مناسبات انرژی دو کشور خبر داد.


عبدالله‌ گل رييس جمهوری ترکيه‌، سفر همتای عراقی خود را دارای نتايج مثبت پايدار دانست و گفت: «با آقای رييس جمهور به‌ اين نتيجه‌ رسيديم که‌ در روابط ترکيه‌ با عراق و اگر لازم باشد برای آينده‌ منطقه‌، دارای ديدگاه های مشترک هستيم. طی مراحل پيش رو در چهارچوب اين اشتراک نظر، وزرای ما ديدارهای رفت و برگشت انجام می دهند و مسايل يکديگر را تعقيب می کنند».


  • «رهبران کرد در منطقه‌ عناصر پ کا. کا در کردستان عراق را تحت فشار قرار داده‌ و از آنها خواسته‌اند يا سلاح های خود را بر زمين بگذارند و يا کشور را ترک کنند».
جلال طالبانی

بکرجابيرالزوبيدی، وزير دارايی، حسين شهرستانی وزير نفت، عبدالطيف رشيد وزير آب، شيروان الوائلی وزير امنيت ملی، و فوزی الحريری، وزير صنايع عراق، با همتايان ترک خود ديدار و گفت وگو کردند.


در همین حال، جلال طالبانی نيز با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه‌ نیز ملاقات کرد. رجب طيب اردوغان سفر طالبانی را در شرايط حساس فعلی راهگشای حل مشکلات ميان دو کشور دانست. نخست وزير ترکيه‌ خواستار افزايش سطح مبادلات تجاری دو کشور از ۳ ميليارد دلار در سال به‌ ۱۰ ميليارد دلار شد.


جلال طالبانی همچنين در ديدار با صاحبان صنايع و سرمايه‌داران ترکيه‌، از آنها دعوت کرد تا در عراق سرمايه‌گذاری کنند.


رييس جمهور عراق و هيات همراهش عصر شنبه‌ ترکيه‌ را ترک کردند.


رسانه‌های ترکيه‌ ابتدا ديدار دو روزه‌ جلال طالبانی را از آنکارا ، ديداری رسمی و بنا به‌ دعوت عبدالله‌ گل توصيف کردند.


اما پس از آنکه‌ اعلام شد ارتش برای جلال طالبانی مراسم ويژه‌ و سان ديدن نظامی برگزار نخواهد کرد، دولت آنکارا اعلام نمود: ديدار رييس جمهوری عراق سفری کاری است نه‌ رسمی.


در همین زمینه، بر خلاف معمول جدا از سران ارتش، روسای احزاب ملی گرا نيز برای ديدار با جلال طالبانی در کاخ رياست جمهوری حضور نيافتند.


ملی گرايان ترک و ارتش اين کشور جزو مخالفان ديدار جلال طالبانی از ترکيه‌ محسوب می شوند و او را به‌ حمايت از پ کا. کا، در سال های گذشته‌ متهم می کنند. با اين که‌ جلال طالبانی در ملاقات با مقامات ترک پ ک ک را گروهی تروريستی توصيف کرده‌ و وعده‌ مبارزه‌ با آن را داده‌، اما ملی گرايان ترک معتقدند او که‌ يک کرد تبار عراقی است، نسبت به‌ ترکيه‌ حسن نيت ندارد.


با اينحال دولت ترکيه‌ معتقد است سفر جلال طالبانی به‌ آنکارا ميتواند زمينه‌ ساز رفع تنش ها و منشا ايجاد فصل جديدی از روابط همه‌ جانبه‌ آنکارا- بغداد باشد.


XS
SM
MD
LG