لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

روزی مرگبار برای نیروهای آمریکایی


همزمان با ورود سربازان آتازه نفس مريکايی به عراق، دو بمب در شهر بغداد منفجر شد و دست کم هفت غير نظامی کشته شدند
همزمان با ورود سربازان آتازه نفس مريکايی به عراق، دو بمب در شهر بغداد منفجر شد و دست کم هفت غير نظامی کشته شدند

در حالی که اولين واحد از نيروهای تازه نفس آمريکايی روز يکشنبه ۲۱ ژانويه وارد بغداد شد، طی بیست وچهارساعت گذشته دست کم ۲۴ سرباز آمريکايی در عراق کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۵ سرباز آمريکايی در شهر کربلا کشته شدند. شبه نظامیان با خمپاره به یک ساختمان دولتی حمله کردند و تعدادی را کشتند. مردان مسلح در خودرويی بوده اند که به طور معمول توسط نيروهای ائتلاف استفاده می شود و از اين رو توانسته اند به راحتی از پست بازرسی عبور کنند.


در بيانيه ژنرال وينسنت بروکس، قائم مقام فرمانده واحد چند مليتی در بغداد گفته شده است که مردان مسلح با خمپاره به جلسه ای در ساختمان مقر فرماندهی ايالتی حمله کرده اند.در اين ساختمان مسوولان در جريان جلسه ای، در باره چگونگی افزايش امنيت به ويژه در روزهايی که عزاداران عاشورا به کربلا می روند، تبادل نظر می کرده اند.


رقم تلفات دست کم ۲۴ سرباز آمريکايی تنها در يک روز، در مقطع زمانی حساسی مطرح می شود که جرج بوش و دولت او با انتقادهای جدی در باره افزايش شمار نيروهای آمريکايی در عراق رو به رو هستند

در جريان سقوط يک هلی کوپتر در شهر بعقوبه در شمال بغداد نيز ۱۲ سرباز آمريکايی کشته شدند. اين يکی از مرگبارترين مورد تلفات نيروهای آمريکايی از زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ بوده است.


رقم تلفات دست کم ۲۴ سرباز آمريکايی تنها در يک روز، در مقطع زمانی حساسی مطرح می شود که جرج بوش و دولت او با انتقادهای جدی در باره افزايش شمار نيروهای آمريکايی در عراق رو به رو هستند.


در بيانيه ارتش آمريکا در باره حمله کربلا، از «يک گروه شبه نظامی غير قانونی» سخن به ميان آمده است.


ورود نيروهای تازه نفس به عراق


در همين حال يک سخنگوی نظامی نيروهای آمريکايی در عراق روز يکشنبه اعلام کرد ۳۲۰۰ سرباز تازه نفس آمريکايی وارد بغدادشد. اين اولين گروه از ۱۷ هزار نيروی نظامی است که قرار برای کاهش خشونت ها به بغداد اعزام شوند.


همزمان با ورود اين سربازان آمريکايی دو بمب در شهر بغداد منفجر شد و دست کم هفت نفر غير نظامی کشته شدند.


توافق سياسی شيعيان عراق


در همين حال مقتدی صدر روحانی تندرو شيعه به بايکوت دوماهه دولت و مجلس پايان داد. يک از نزديکان مقتدی صدر با تاييد اين خبر گفت که لغو بايکوت مجلس و جلسه وزيران دولت عراق پاسخی به درخواست ائتلاف شيعيان است


مقتدی صدر هوادارانش در سال ۲۰۰۶ مجلس عراق را به دليل تعيين نکردن تاريخی از سوی اين مجلس برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق و ديدار نوری مالکی با جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، بايکوت کردند


۳۰ نماينده از مجلس ۲۳۵ نفری عراق و شش وزير دولت متعلق به گروه صدر هستند.


آقای مالکی در ماه ژانويه قول داد که شبه نظاميان شيعه و سنی را به ياری نيروهای آمريکايی ريشه کن کند. در همين زمينه، اخيرا دولت عراق، عبدالهادی دراجی مدير ارتباطات دفتر مقتدی صدر را دستگير کرد.


محمود مشهدانی سخنگوی پارلمان عراق با اشاره به توافق سياسی بين گروه های شيعه برای لغو بايکوت مجلس گفت که ما می خواهيم به دنيا بگوييم که يک راه حل عراقی برای مسايل اين کشور، کليد مشکلات است و بقيه بايد از اين راه حل ها شتيبانی کنند.


XS
SM
MD
LG