لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

تلفات حملات انتحاری عراق به ۲۵۰ کشته رسيد


زيان عثمان، وزير بهداشت کردستان عراق می گويد در چهار انفجار روز سه شنبه دست کم ۳۵۰ نفر زخمی شده اند
زيان عثمان، وزير بهداشت کردستان عراق می گويد در چهار انفجار روز سه شنبه دست کم ۳۵۰ نفر زخمی شده اند

بر اساس آخرين گزارش های رسيده از عراق در مرگبارترين بمبگذاری انتحاری از چهار سال پيش تاکنون دست کم ۲۵۰ نفر از اقليت مذهبی يزيدی روز سه شنبه در شمال غربی اين کشور کشته شدند.


در حالی که عمليات امدادی روز چهارشنبه برای يافتن قربانيان اين بمبگذاری ها از زير آوار ادامه داشت، آمار های متفاوتی درباره تعداد کشته شدگان منتشر شده است.


مقامات وزارت بهداری منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرده اند که دست کم ۲۵۰ نفر در اين انفجار ها کشته شده اند، این درحالی است که مقام محلی می گويند آمار کشته شدگان ۵۰۰ نفر است.


هاشم الهمدانی، يک مقام استانداری کردستان عراق، کيفه محمد، مدير بيمارستان سنجار، و سروان محمد احمد به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند که در انفجارهای روز سه شنبه دست کم ۵۰۰ نفر کشته و ۳۵۰ نفر زحمی شده اند.


در حالی که مقامات وزارت بهداری منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرده اند که دست کم ۲۵۰ نفر در اين انفجار ها کشته شده اند، مقام محلی می گويند آمار کشته شدگان ۵۰۰ نفر است

قربانيان اين بمبگذاری ها از اقليت مذهبی يزيدی که به زبان کردی تکلم می کنند، هستند که هدف اسلام گرايان افراطی قرار گرفته اند. اسلام گرايان افراطی يزديد ها را «کافر» می دانند.


ارتش عراق پيشتر اعلام کرده بود که که اين بمبگذاری ها اواخر روز سه شنبه، چهاردهم اوت، و در مراکز مسکونی فرقه يزدی ها در نواحی قحطانيه، الجزيره و تل عزير نزديک شهر سنجار در حوالی مرز سوريه رخ داده است.


«پاکسازی قومی يزيدی ها »


ژنرال بنجامين ميکسون فرمانده عمليات نيروهای آمريکايی در شمال عراق گفت اين کشتار، يک پاکسازی قومی است و شايد بتوان گفت «جنايت عليه بشريت» است چرا که يک گروه قومی بی دفاع هدف اين حملات قرار گرفته است.


در همين حال، زيان عثمان، وزير بهداشت کردستان عراق می گويد در چهار انفجار روز سه شنبه دست کم ۳۵۰ نفر زخمی شده اند.


به گفته مقام های ارتش آمريکا پس از آغاز عمليات اين ارتش و بيرون راندان نيروهای شورشی و «القاعده عراق» از جنوب و اطراف بغداد، اين نيروها در حال تجمع در استان های شمالی هستند.


پرستشگاه ایزدیان در لالش در نزدیکی دهوک

ايزديان قومی باستانی


ايزديان از بازماندگان تمدن باستانی بين النهرين و همراه با اقوام ايرانی و هندوايرانی به اين سرزمين قدم گذاشتند. دين ايزدی يا آنطور که در برخی منابع «يزيدی» ذکر شده، قديمی ترين دين در ميان اقوام کرد است.


ايزديان گاهی به اشتباه و يا به سبب تفاسير غلط و عامدانه، «شيطان پرست» و يا «پيروان يزيد بن معاويه» معرفی می شوند اما همه پيروان اين آيين، هر دو «برچسب» را انکار کرده و حتی اتهام مربوط به پيروی از يزيد بن معاويه را ناشی از تبليغات دوران صفوی می دانند.


ايزديان يکتاپرستند و «ملک طاووس» نماد مقدس آنها به شمار می رود که از ديدگاه آنان، برترين ِ ملائک است.


ايزديان به قدرت اسرار آميز الهی معتقدند و می گويند خداوند خود را به اشکال مختلف انسانی نشان می دهد که هر کدام مسئوليت بخشی از امور دنيا را برعهده می گيرند.


برخی از اين افراد و نشانه های الهی از جمله شيخ هادی است، که مقبره اش در پرستشگاه ايزديان در روستای لالش در کردستان عراق جای دارد، و يا ملک شيخ حسن، ملک شيخ فخرالدين، شيخ شمس، پيرحسن ممان و ملک نصرالدين.


دکتر مامو عثمان Mamo Othman عضو پارلمان کردستان عراق و وزير سابق جامعه مدنی در دولت عراق درباره دين ايزدی به راديو فردا درباره اين اقليت مذهبی گفته بود: «دين ايزدی يکی از قديمی ترين اديان در خاورميانه است. ريشه های پيدايش آن به ۲۰۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح می رسد. آيين ايزدی در ميان اديان جهان پذيرفته شده نيست زيرا به نوعی منکر وجود يک خداست و بيشتر به عناصر طبيعی و طبيعت توجه می کند.»


XS
SM
MD
LG