لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

توفان آيرين به آمريکا رسيد؛ دستور تخليه نقاطی از شهر نيويورک


توفان سهمگين آيرين روز شنبه به کارولینای شمالی می‌رسد و باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا یک روز پیش از پایان تعطيلات خود به واشينگتن باز می‌گردد در همین حال، شهردار نيويورک برای نخستين بار در تاريخ اين شهر دستور تخليه اجباری شهروندان را در مناطق آسيب‌پذير که در سطح پايين‌تری قرار دارند، صادر کرده است.

این برای نخستین بار در تاریخ شهر نیویورک است که برای مقابله با توفان دستور تخلیه اجباری برخی از مناطق این شهر صادر می‌شود.

به گزارش «سی ان ان» مقامات شهر نیویورک پیشتر اعلام کرده بودند که مترو، قطار و اتوبوس بين شهری، این شهر از ظهر روز شنبه تعطيل خواهند بود. همچنين در مناطق آسيب‌پذير شهر نيويورک دستور تخليه خانه‌های سالمندان و بيمارستان‌ها صادر شده است.

اين در حالی است که به گزارش آسوشيتدپرس، جمعيت مناطقی در نيويورک می بايست شهروند تخليه کنند، ۲۷۰ هزار نفر را در بر می‌گيرد.

فرماندار نيويورک نيز اعلام کرده است: در صورتی که آن گونه که پيش‌بينی شده بادهای شديد با سرعت ۶۰ مايل درساعت ( ۹۰ کيلومتر در ساعت) بوزد، پل‌های ورودی به شهر نيويورک، از جمله پل جورج واشينگتن بين نيوجرسی و منهتن بسته خواهد شد.

اين در حالی است که به گزارش «سی ان ان» پيش‌بينی شده است که سرعت توفان آيرين به هنگام در نورديدن شهر نيويورک ۷۰ مايل در ساعت خواهد بود.

به گزارش سی‌ان‌ان ۸۰۰ پرواز به نيويورک در روزهای شنبه و يکشنبه در نيويورک لغو شده است.

يک کارشناس مسايل هوا شناسی به «سی ان ان» گفت : در جريان توفان آيرين ۴۶ ميليون آمريکايی در معرض وزش بادها شديد با سرعت ۵۰ مايل در ساعت قرار خواهند گرفت و اين بادهای شديد حاصل از توفان آيرين خسارات چشم‌گيری را در پی خواهند داشت.

گزارش‌ها حاکی است که پليس در شهر ساحلی«اوشن سيتی» در ايالت مريلند با مراجعه به منازل از ساکنان اين شهر خواسته است تا شهر را ترک کنند.

در همين حال، توفان آيرين قرار است بامداد روز شنبه سواحل ايالت کارولينای شمالی را درنوردد و به سمت شمال شرقی آمريکا حرکت کند.

طبق اين گزارش، ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهرهای ساحلی ايالت کارولينای شمالی برای در امان ماندن از توفان آيرين خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.

بی پردو، فرماندار ايالت کارولينای شمالی نيز اذعان کرده است که توفان آيرين، توفانی «بزرگ و بد است.»

به گزارش آسوشيتدپرس، در آستانه رسيدن آيرين به آمريکا، روز جمعه مردم در نقاط ساحلی شرق آمريکا که در مسیر «آیرین» قرار دارند، به پمپ بنزين‌ها سرازير شده اند تا در هنگام توفان ماشين های خود را پر بنزين کنند.

درهمين حال گزارش شده بسياری از پمپ بنزين‌ها در این مناطق آمريکا بنزين آنها تمام شده است.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور امريکا نيز روز جمعه با «بسيار خطرناک» توصيف کردن توفان آيرين از ساکنان مناطقی که در مسير اين توفان قرار دارند خواست به هشدار ها در اين خصوص توجه کنند.

باراک اوباما گفت:«همه نشانه های حاکی از اين است که اين يک توفان تاريخی است.»

رئيس‌جمهور آمريکا اضافه کرد: «کسانی که در مسير پيش‌بينی شده اين توفان قرار دارند، می‌بايست اقدامات احيتاطی را از هم اکنون اتخاذ کنند، منتظر ننشينید، تاخير نکنيد.»

به گزارش آسوشيتدپرس ۶۵ ميليون نفر از ايالت کارولينای شمالی گرفته تا «کيپ کد» در ايالت ماساچوست در مسير توفان آيرين قرار دارند.

تاکنون درايالت های کارولينای شمالی، ويرجينيا و مريلند اعلام وضعيت اضطراری اعلام شده است و نيروهای گارد به حالت آماده باش در آمده‌اند.

از آنجا که معمولاً ايالت‌های جنوبی آمريکا با توفان‌های موسومی مواجه بوده‌اند، ايالت‌های شرقی امريکا آمادگی کمتری باری مقابله با اين نوع حوادث طبيعی دارند و به همين دليل مقامات آمريکا از اين مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.

ژانت ناپوليتانو، وزير امنيت داخلی آمريکا، هشدار داده است ساکنان ايالت‌های شرقی خود را برای پيامدهای توفان آيرين آماده باشند و امکان دارد بسياری از مناطق با قطع برق مواجه شوند.

طبق اين گزارش، قدرت توفان آيرين از توفان درجه ۳ به درجه ۲ تقليل يافته است و هم اکنون با سرعت ۱۷۵ کيلومتر در ساعت در حال حرکت است.

به گزارش رويترز، در بامداد روز جمعه مرکز توفان آيرين در ۶۰۰ کليومتری جنوب غربی «کيپ هاترز» در ایالت کارولینای شمالی قرار داشت.

در همين حال، به گزارش «سی ان ان» پيش‌بينی‌ها در خصوص وضعيت شهر نيويورک در جريان حرکت توفان آيرين نگران‌کننده است.

طبق اين گزارش به رغم اين که توفان آيرين زمانی به نيويورک خواهد رسيد که بخشی از قدرت خود را از دست داده است، اما به نظر می‌رسد شهر نيويورک امادگی لازم را برای اين توفان نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG