لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

ابراهيم يزدی «متن مصاحبه» با ايرنا را تکذيب کرد


ابراهيم يزدی، دبيرکل پيشين نهضت آزادی ايران، با ارسال يادداشتی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، متن مصاحبه منتشر شده از خود توسط اين خبرگزاری را تکذيب کرده و گفته است که فقط «متن کتبی استعفا» از دبيرکلی نهضت آزادی مورد تاييد وی است.

خبرگزاری ايرنا، روز يکشنبه مصاحبه‌ای از ابراهيم يزدی منتشر کرد، که در آن به نقل از وی گفته شده بود اگر ميرحسين موسوی به رياست جمهوری انتخاب می‌شد، «برای کشور فاجعه بود.»

در همين زمينه، روز سه شنبه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی يادداشتی از ابراهيم يزدی را منتشر کرد که وی به این خبرگزاری نوشته است: گفت‌وگو با خبرگزاری ايرنا «قبل از آزادی در محل خانه امن صورت گرفته است.»

به گزارش ايرنا، ابراهيم يزدی در يادداشت خود نوشته است: «با صراحت به مسئولين خبرگزاری حاضر در محل تاکيد کرده بودم که انتشار هر متنی به نام اينجانب تنها بعد از ارائه کتبی و تاييد اينجانب قابل انتشار خواهد بود.»

طبق اين گزارش، ابراهيم يزدی اضافه کرده است: «نظر به اينکه متن منتشر شده توسط ايرنا بدون اطلاع و تاييد اينجانب صورت گرفته است، تکذيب می‌گردد.»

آقای يزدی تاکيد کرده است: «آنچه مورد تاييد اينجانب است همان متن کتبی استعفا از دبيرکلی نهضت آزادی ايران می‌باشد که در اختيار خبرنگار ايرنا قرار داده شد.»

ايرنا در پاسخ به اين یادداشت ابراهيم يزدی نوشته است: «رسانه‌ها برای انتشار مطالب خود ملزم به هماهنگی قبل از انتشار با منابع خبری نيستند» و «فيلم و صوت مصاحبه يزدی با ايرنا موجود است که ايرنا به درخواست وی، از انتشار آن خودداری کرد و چنانچه يزدی رضايت بدهد، اين فيلم و صوت به صورت عمومی منتشر خواهد شد.»

در همين زمينه، مهدی نوربخش، داماد ابراهيم يزدی و از اعضای نهضت آزادی، در گفت‌وگو با راديو فردا، خبرگزاری جمهوری اسلامی را به «بی‌تقوايی سياسی» متهم کرد.

مهدي نوربخش گفت: «دکتر (ابراهيم يزدی) متن را تاييد نکرده است و آنچه را که اينها (خبرگزاری ايرنا) چاپ کرده‌اند کاملا گزينشی است و دکتر (ابراهيم يزدی) هرگز چنين قضاوتی در مورد ميرحسين موسوی و جنبش سبز ندارد.»

مهدی نوربخش با اشاره به اين که ابراهيم يزدی انجام مصاحبه را تاييد می‌کند، می‌گويد: «پرسش مطرح اين است که آيا متن اين مصاحبه مورد تاييد دکتر (يزدی) بوده يا نه، که اين متن مورد تاييد وی نيست.»

وی در ادامه به بيان روند انتشار اين بيانيه می‌پردازد و می‌گويد: «دو موضوع اينجا مطرح است: اول اين که مصاحبه پيش از آزادی دکتر (يزدی) انجام شده و نه بعد از آن، و دوم آن که آنچه که در مصاحبه بوده هرگز آن چيزی نيست که اينها (خبرگزاری ايرنا) دارند پخش و چاپ می‌کنند.»

مهدی نوربخش در واکنش به اينکه خبرگزاری ایرنا گفته است «ويدئو و نوار مصاحبه» با ابراهيم يزدی را در اختیار دارد و می‌تواند منتشر بکند، گفت: «اصلا جای نگرانی نيست. دکتر يزدی آنچه را که گفته دارد و اگر آقايان دست به چنين کاری بزنند، او نيز متن و متونی را که در اختيار دارد منتشر خواهد کرد و در حقيقت افشا می‌کند آن کسی را که در اينجا دارد دروغ می‌گويد و اين که چه کسی صداقت و تقوای سياسی ندارد.»

ابراهيم يزدی، هشتاد ساله، از زمان ناآرامی‌های بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ چندبار بازداشت شده است. وی در آغاز اين اعتراضات هنگامی که در بيمارستان بستری بود بازداشت شد ولی بعد از چند روز آزاد شد.

دبیرکل پیشین نهضت آزادی بار ديگر در جريان اعتراض‌های عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شد که پس از دو ماه آزاد شد. وی در مهرماه سال گذشته به هنگام سفر به اصفهان و شرکت در مجلس ترحيمی برای بار سوم بازداشت و به تهران منتقل شد.

آقای یزدی به دليل ناراحتی قلبی و همچنين سرطان در جريان بازداشت از زندان اوين به بيمارستان منتقل شد. اما بار ديگر به زندان اوين بازگردانده شد. در نهايت، گزارشی‌هایی در خصوص انتقال ابراهيم يزدی به «خانه امن» زير نظر دستگاه امنيتی منتشر شد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی همزمان با آخرين روز سال ۸۹، از آزادی ابراهيم يزدی خبر داد. این خبرگزاری همزمان با انتشار خبر آزادی ابراهیم یزدی بیانیه کوتاه وی را مبنی بر کناره‌گیری از دبيرکلی نهضت آزادی ايران نیز منتشر کرد.
XS
SM
MD
LG