لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

توافق رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها برای ادامه مذاکرات مستقیم


رهبران اسرائيل و فلسطيني ها روز پنجشنبه و پس ازنخستين دور از گفتگوهای صلح در واشنگتن موافقت کردند تا دومين دور اين مذاکرات را در ماه سپتامبر برگزار کنند.

در ديدار روز پنجشنبه دو طرف همچنين موافقت کردند تا چارچوب، اين مذاکرات بزودی مشخص و تعيين شود.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، قرارست براساس توافقنامه حاصله چهاردهم ماه سپتامبر در شرم الشيخ مصر مذاکرات خود را دنبال کنند.

جورج ميچل، فرستاده ويژه کاخ سفيد در خاورميانه ضمن اعلام اين خبر گفت رهبران اسرائيل و فلسطينی ها خود را به يافتن راه حلی برای اين تضاد طولانی وتاريخی ملزم و متعهد می دانند.

مذاکرات و گفت وگوهای مربوط به صلح بعد از ظهر روز روز پنجشنبه به وقت واشنگتن در کاخ وزارت امورخارجه امريکا و با حضور هيلاری کلينتون وزير خارجه اين کشور آغاز شد.

خانم کلينتون به هنگام آغاز اين مذاکرات و خطاب به رهبران اسرائيل وفلسيطينی گفته است: با حضور شما در اين محل، هرکدام گام مهمی را در جهت ازاد ساختن مردم خود از زنجيرهای تاريخی برداشته ايد که ما نمی توانيم انرا تغيير دهيم.

هيلاری کلينتون افزوده است: ما می خواهيم به سوی اينده ای که بر اساس صلح و کرامت استوار باشد، صلح وکرامتی که فقط شما می توانيد انرا به وجود بياوريد حرکت کنيم.

خانم کلينتون در بخش ديکری گفت:انهايی که از روند مذاکرات در حاشيه نشسته و انتقاد می کنند، من ازانها می خواهم که در اين تلاش مهم به ما به پيوندند.

وزير امورخارجه امريکا در ادامه افزود:صدايی که عالبا درمنطقه بگوش می خورد اينست که صلح مهمترين اولويت است و اکنون با فراهم شدن اين امکان هنگام مساعدت وياری به اين تلاشها است.

بينامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز در سخنان خود خاطر نشان کرد: صلح در شرايطی امکان پذير است که هر دو طرف آماده اميتاز دادنهای سنگين و دردناکی باشند.

نخست وزير اسرائيل همچنين ضمن اشاره به اين که هنگام برسميت شناختين اسرائيل از سوی فلسطينها فر ا رسيده گفت:اکر صلحی در کار نباشد همه بازنده خواهند بود.

وی افزود: من برای ايجاد واستقرار صلح به اينجا امده ام صلحی که برای همه سودمند و مفيد باشد. من برای عذر وبهانه به اينجا نيامده ام،بلکه حضورم در واشينگتن به منظور يافتن راه حل برای اين بحران است.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، نيز در سخنان افتتاحيه خود برای مذاکرات مستقيم صلح از اسرائيل خواست تا به فعاليتهای شهرک سازی و همچنين به محاصره اقتصادی نوارغزه پايان دهد.

مذاکرات مستقيم صلح ميان اسرائيل و فلسطينها به ابتکار دولت باراک اوباما سازماندهی شد، دولتی که اميدوراست که اين مذاکرات در يکسال اينده به دستاورهای مهمی در زمينه استقرار صلح در خاورميانه نائل شود.

آمریکا ماه گذشته پس از چهار ماه گفت‌و‌گوهای غیر مستقیم اسرائیلی- فلسطینی که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه سرپرست آن بود، توانست فلسطینی‌ها را به پذیرش خواسته دولت اسرائیل برای بازگشت به مذاکرات مستقیم تشویق کند.

کمیته اجرایی فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین و کمیته پیگیری مصوبه طرح صلح اتحادیه عرب به محمود محمود عباس اختیار داده‌اند که مذاکرات مستقیم با اسرائیل را از سرگیرد.

در سال ۱۹۹۳ که مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی آغاز شد و تشکیلات خودگردان فلسطینی به وجود آمد، امید می‌رفت که پس از پنج سال کشور فلسطین به استقلال برسد، اما انتفاضه خونین و رخدادهایی پرتلفات مانند حملات راکتی دامنه‌دار و عملیات سرب مذاب در غزه توسط اسرائیل هربار این گفت‌وگوها را ناکام گذاشت.
XS
SM
MD
LG