لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

مذاکرات مستقیم صلح خاورمیانه ۱۱ شهریور آغاز می‌شود


اعضای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه
اعضای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه
طبق اعلام کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی از دوم سپتامبر، یازدهم شهریور، به طور مستقیم از سر گرفته می‌شود.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه بیانیه رسمی دعوت این کمیته از رهبران اسرائیل و فلسطینی را برای ورود دوباره به مسیر مذاکرات مستقیم صادر می‌کند.

نمایندگان کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه روز پنج‌شنبه بر سر جزئیات این دعوت به تفاهم رسیدند.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که وقوع این مذاکرات بسیار نزدیک است و طرفین به مرحله موافقت با مذاکرات مستقیم رسیده‌اند.

گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی حاکی از آن است که کلید مذاکرات مستقیم اسرائیلی – فلسطینی در واشینگتن، پایتخت آمریکا، و در گفت‌وگوهایی با حضور رهبران طرفین زده خواهد شد.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، این احتمال وجود دارد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، خود در سرآغاز دور جدید گفت‌وگوها حضور داشته باشد.

در صورت عملی شدن این مذاکرات، این نخستین بار در ۲۱ ماه اخیر خواهد بود که نمایندگان اسرائیلی و فلسطینی با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند.

از زمان آغاز به کار دولت نتانیاهو از آوریل سال ۲۰۰۹ مذاکرات مستقیمی میان طرفین صورت نگرفته است. آخرین دور مذاکرات مستقیم اسرائیلی – فلسطینی در دسامبر سال ۲۰۰۸ و در هفته‌های پایانی نخست وزیری اهود اولمرت صورت گرفت.

مذاکراتی که در چهار ماه اخیر در این زمینه در جریان بوده به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، انجام شده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از زمان روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو تاکید داشته است که احیای مذاکرات مستقیم مشروط به توقف ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس است.

آقای عباس در هفته‌های اخیر تکرار کرده است که در صورت از سرگیری مذاکرات مستقیم، باید در چارچوب جدول زمانی مشخص پیش رفت، و گفت‌وگوها در یک سال یا حداکثر دو سال، به استقلال کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷منجر شود.

به نوشته روزنامه هاآرتص به نقل از دیپلمات‌های عضو کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه، این کمیته ارزیابی کرده است که دوازده ماه مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتواند به اعلام استقلال کشور فلسطین منجر شود، اما بسیاری از ناظران این ارزیابی را خوش‌بینانه می‌دانند.

مهم‌ترین موضوع‌هایی که قرار است در مذاکرات صلح تا استقلال فلسطین به راه حل قطعی برسد تعیین مرزهای نهایی، سرنوشت فلسطینی‌های پراکنده در جهان، تدابیر امنیتی برای دو کشور مستقل و منابع آبی این سرزمین است.

در همین حال مذاکره‌کنندگان فلسطینی گفته‌اند که می‌خواهند استقلال کشور فلسطین ضمن توافق با اسرائیل به دست آید، اما اگر این مذاکرات ناکام بماند، حق خود می‌دانند که از راهکار شورای امنیت این خواسته دیرینه فلسطینی‌ها را محقق کنند.

این در حالی است که گروه‌های ده‌گانه فلسطینی عضو «جبهه مقاومت»، به‌ویژه حماس، جهاد اسلامی آزادی فلسطین و جبهه خلقی آزادی فلسطین هفته گذشته در یک گردهم‌آیی در دمشق، پایتخت سوریه، با هر گونه مذاکره با اسرائیل، مستقیم یا غیرمستقیم، اکیدا مخالفت کردند.

در سال ۱۹۹۳ که مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی آغاز شد و تشکیلات خودگردان فلسطینی به وجود آمد، امید می‌رفت که پس از پنج سال کشور فلسطین به استقلال برسد، اما انتفاضه خونین و رخدادهایی پرتلفات مانند حملات راکتی دامنه‌دار و عملیات سرب مذاب در غزه توسط اسرائیل هربار این گفت‌وگوها را ناکام گذاشت.
XS
SM
MD
LG