لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

اسراييل برای مقابله با فراريان از سربازی دست به دامان فيس بوک شد


ارتش اسراييل برای کسب اطلاعات درمورد پيشينه مذهبی زنانی که برای معافيت از خدمت سربازی عذر دينی می آورند از فيس بوک استفاده می کند تا در مورد زندگی وعادات آنها اطلاعات بيشتری به دست آورد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی پس از آنکه حدود هزار نفر از شهروندان زن اسراييل مدعی شدند که پيرو يهوديت ارتدکس هستند ارتش اسراييل از طريق فيس بوک و به دست آوردن اطلاعات مربوط به نحوه زندگی آنها کشف کرده که اين افراد دروغ گفته اند.

خدمت سربازی برای اکثر شهروندان اسراييل اجباری است و مدت آن برای مردان سه سال و برای زنان دو سال است. اما تعداد زيادی از جوانان اين کشور به دلايل و بهانه های مختلف سعی می کنند از خدمت سربازی معاف شوند.

يکی از اين دلايل معافيت می تواند پيروی از مناسک يهوديت ارتدکس باشد.
ولی اکنون ارتش اسراييل با کسب اطلاعات از طريق فيس بوک می تواند اين ادعاها را بررسی کرده و صحت يا سقم آن را تشخيص دهد. يک افسر ارشد ارتش اسراييل گفت که آنها با بررسی صفحه اشتراک برخی از اين زنان متوجه شده اند که آنها به شيوه ای بسيار غيرپوشيده لباس می پوشند و يا در رستورانهايی که مخصوص يهوديان ارتدکس نيست غذا می خورند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی برخی ديگر از اين زنان به خاطر شرکت در مجالس ميهمانی در غروب و شب جمعه که قاعدتا مخالف سنت های يهوديان ارتدکس است و انعکاس اين مهمانی ها در صفحه فيس بوک خود مورد شناسايی قرار گرفتند.

آمارها اينطور نشان می دهد که حدود ۳۵ درصد از زنان جوان در اسراييل به بهانه اعتقاد به يهوديت ارتدکس به خدمت سربازی نمی روند ولی ارتش اين کشور حدس می زند که هزاران نفر از آنها در عالم واقعيت افراد سکولار و در نتيجه مشمول خدمت سربازی هستند.

زنان اسراييلی که به دليلی غيرموجه از خدمت سربازی امتناع کنند طبق قانون ممکن است تحت تعقيب قرار گرفته و مجرم شناخته شوند. اما ارتش اسراييل می گويد که تاکنون چنين حالتی اتفاق نيافتاده است.
XS
SM
MD
LG