لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

مبادله خبرنگار ايتاليايی با ۵ عضو طالبان


دانيله ماستروجاکومو خبرنگار لارپوبليک که با زندانيان طالبان معاوضه آزاد شده است
دانيله ماستروجاکومو خبرنگار لارپوبليک که با زندانيان طالبان معاوضه آزاد شده است

سخنگوی رييس جمهوری افغانستان روز سه شنبه ۲۰ مارس پذيرفت که برای آزادی خبرنگار ربوده شده ايتاليايی در خواست طالبان برای آزادی اعضای زندانی اين گروه، برآورده شده است.


کريم رحيمی سخنگوی رييس جمهوری افغانستان در گفت وگو با خبرنگاران گفت تاييد کرد که دانيله ماستروجاکومو خبرنگار لارپوبليک با زندانيان طالبان معاوضه آزاد شده است. آقای رحيمی تعداد طالبان آزاد شده را مشخص نکرد.


ملا داد الله، رهبر شورشيان هلمند، می گوید «يک مسئول فرهنگی، يک سخنگوی سابق و دو فرمانده سابق» از نيرو های طالبان در قبال آزادی خبرنگار ایتالیایی آزاد شده اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملا داد الله، رهبر شورشيان هلمند، به خبرگزاری افغان گفته است که خبرنگار ايتاليايی در ازای آزادی ۵ زندانی طالبان آزاد شده است. ملا داد الله افزوده است که «يک مسئول فرهنگی، يک سخنگوی سابق و دو فرمانده سابق» از نيرو های طالبان در ميان آزادشدگان هستند.


دولت ایتالیا و آزادی خبرنگار


مراحل نهائی مذاکره با طالبان به عهده دکتر جينو استرادا بنيان گزار سازمان غير دولتی « اضطراری» که از سال ها پيش دو بيمارستان را در افغانستان اداره می کند گزارده شده بود. سازمان اطلاعات برون مرزی ايتاليا Sismi و سفارت ايتاليا در کابل در مراحل نهائی کاملا به کنار گزارده شده بودند.


پيشنهاد برگزاری کنفرانسی بين المللی در رابطه با آينده افغانستان و دعوت طالبان به حضور در اين نشست، علاوه بر آزادی پنج عنصر زندانی، گويا بهائی است که ايتاليا برای آزادی خبرنگار لارپوبليکا پرداخت کرده است.


وزير خارجه ايتاليا، ماسسيمو دالما ، که از دوشنبه شب در آمريکا بسر می برد، در واشنگتن با همتای آمريکايی اش کاندوليزا رايس ملاقات کرد و سه شنبه در نيويورک، از سازمان ملل متحد رسما تقاضای برگزاری کنفرانسی در رابطه با افغانستان را خواستار شد.


اگر برگزاری کنفرانسی بين المللی در رابطه با افغانستان از حمايت عمده کشورهای اروپايی برخوردار است، حضور طالبان در اين نشست حتی از جانب بسياری از رهبران سياسی ايتاليا نيز بيمورد تلقی می شود.


ماجرای گروگان گيری خبرنگار لارپوبليکا و فعاليت های سياسی «سازمان اضطراری» بر روابط ايتاليا و افغانستان سايه انداخته اند. نيروهای امنيتی افغانستان، صبح سه شنبه رحمت الله حنافی، مدير افغانی بيمارستان «اضطراری» در لشگرگاه را دستگير کردند.


حنافی در مذاکرات با طالبان و ملا داد الله نقش عمده ای را ايفا کرده بود. بلافاصله پس از دستگيری حنافی، يکصد افغان در مقابل «بيمارستان اضطراری» در لشگرگاه در مخالفت با دولت حامد کرزای دست به تظاهرات زدند.


بنيان گزار «اضطراری» در گفت وگوهايش با رسانه های ايتاليا، دولت حامد کرزای را به کارشکنی متهم ساخت و گفت «علت تاخير در آزادی ماستروجاکومو عدم همکاری برخی از وزرای دولت کابل بود.»


در ايتاليا کشته شدن راننده ۲۵ ساله خبرنگار لارپوبليکا، سعيد آقا،که توسط طالبان گردن زده شد، به بحث گرمی در مطبوعات دامن زده است. بسياری از رسانه ها می نويسند دولت ايتاليا بهيچ وجه همکاران محلی خبرنگاران را مورد حمايت قرار نمی دهد و آماده است آنها را فدای آزادی شهروندانش کند. اگر ماستروجاکومو آزاد است، خبری از مترجمش، اجمال نقشبندی، که با او دستگير شده بود در دست نيست.


ماسيمو دالما در پاسخ به اين اتهام، و اتهام عقب نشينی در مقابل طالبان، به خبرنگارانی که او را در سفر آمريکا همراهی می کنند گفت «اگر ما خبرنگار لارپوبليکا را صحيح و سالم و در اسرع وقت به ايتاليا باز نمی گردانديم، احتمالا لايحه تمديد ماموريت نظاميان ايتاليايی در افغانستان که هفته آينده در مجلس سنا به رای گزارده خواهد شد، رد می شد.»


رسانه های ايتاليا معتقدند دولت های کابل و واشنگتن تنها پس از دريافت ضمانت های لازم مبنی بر ادامه حضور نظاميان ايتاليائی در افغانستان، حمايتشان از معامله با طالبان را اعلام کردند.


XS
SM
MD
LG