لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

جليلی جايگزين لاريجانی شد


سعيد جليلی به عنوان نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنيت ايران جایگزین لاریجانی شد. است
سعيد جليلی به عنوان نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنيت ايران جایگزین لاریجانی شد. است

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، طی حکمی سعيد جليلی را به عنوان نماينده خود در شورای عالی امنيت ملی منصوب کرد.


سعيد جليلی هم اکنون دبير شورای عالی امنيت ايران است. وی در مهرماه سال گذشته به اين سمت منصوب شده بود.


پيشتر برخی رسانه های نزديک به جناح اصولگرای ايران از احتمال انتصاب علی ولايتی، مشاور امور بین الملل رهبر ايران، به این سمت خبر داده بودند.


با انتصاب آقای جليلی به عنوان نماينده رهبر ايران در شورای امنيت ملی، اين دومين سمتی است که آقای جليلی به عنوان جايگزين علی لاريجانی منصوب می شود.


سعيد جليلی پيشتر پس از کناره گيری علی لاريجانی از دبيری شورای عالی امنيت در مهرماه سال ۱۳۸۶، توسط محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به اين سمت منصوب شد.


آقای لاریجانی به دلیل آنچه رویکرد عمگرایانه تردر قبال مناقشه هسته ای ایران توصیف شده پست خود را به عنوان سرپرست تيم مذاکرات هسته ای از دست داد و سعيد جليلی جای وی را در آن سمت گرفت.


با توجه به اين که علی لاريجانی اکنون رييس مجلس شورای اسلامی است و می تواند به نمايندگی از قوه مقننه در جلسات شورای امنيت ملی شرکت کند، آقای خامنه ای سعید جليلی را به عنوان نماينده خود در شورای عالی امنيت تعیین کرد.


آقای خامنه ای در نامه خود خطاب به سعيد جليلی نوشته است :«انتظار می رود که با توجه به نقش برجسته و ممتاز تصميمات آن شورا در تحقق استدلال و امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، بتوانيد با شرکت فعالانه در آن و تبادل نظر مستمر با اينجانب، به اقتدار و استقلال نظام متعالی اسلامی کمک نماييد».


علی لاريجانی بیست وچهارم مردادماه سال ۱۳۸۴ درست یک روز پس از معرفی کابینه دولت نهم توسط محمود احمدی نژاد به عنوان دبیر شورای عالی امنیت منصوب شد.


پیش از آقای لاریجانی، حسن روحانی، دیگر نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ایران، به مدت ۱۶ سال سمت دبيری شورا را برعهده داشت.


اکنون حسن روحانی و سعيد جليلی، دو نماینده رهبر ايران در شورای عالی امنيت ايران هستند.


سعيد جليلی، در سال ۱۳۴۵ در شهر مشهد متولد شده و دارای دکترا در علوم سياسی است او که از دانش اندوحتگان دانشگاه امام صادق است، از سال ۱۳۸۰ تا زمان انتخاب شدن به عنوان دبير شورای عالی امنيت، مديرکلی دفتر آيت الله خامنه ای را برعهده داشت.


وی در سال ۱۳۸۴ پس از پيروز ی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری به سمت مشاور وی منصوب شد.


آقای جليلی که سابقه حضور در جنگ هشت ساله ايران و عراق و مجروح شدن را در کارنامه خود دارد، متعلق به «نسل دوم» جريان «اصولگريان» است.


آقای جليلی دارای دکتری علوم سياسی از دانشگاه امام صادق است و پايان نامه درسی وی در خصوص «سياست خارجی پيامبر» بوده است.


XS
SM
MD
LG