لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

افزایش شمار قربانیان زلزله و سونامی ژاپن؛ «بيش از ۱۰۰۰ نفر کشته شده اند»


مقامات ژاپن يک روز پس از بزرگترين زمين لرزه در تاريخ اين کشور می گويند هنوز خيلی زود است تا بتوان ميزان خسارت و تلفات زمين لرزه و سونامی روز جمعه را برآورد کرد. تاکنون مقامات دولتی کشته شدن ۳۰۰ نفر را تاييد کرده اند، اين در حالی است که رسانه های ژاپن می گويند احتمالا بیش از یک هزار و سیصد نفر کشته شده اند.

يوکيو ادانو، دبير کابینه ژاپن، به خبرنگاران گفته است:«متاسفانه ما بايد برای افزايش خيلی زياد شمار تلفات آماده باشيم»

روز جمعه زمين لرزه‌ ای به قدرت ۸.۹ ريشتر در سواحل شمال شرقی ژاپن روی داد که دقايقی بعد به امواج سهمگين سونامی در سواحل اين کشور منجر شد.

گزارش‌ها حاکی است که سامانه‌های خنک‌کننده راکتورهای نیروگاه اتمی «فوكوشيما» از کار افتاده‌اند و دولت ژاپن هزاران نفر از ساکنان نزدیکی این نیروگاه را تخلیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ژاپن با اعلام وضعیت فوق‌العاده اتمی، گفته بودند: احتمال نشت مقدار اندکی تشعشعات اتمی از این نیروگاه وجود دارد.

در همین زمینه، رسانه های ژاپن گزارش داده اند مقدار کمی بخار راديواکتيو در مجموعه نيروگاه اتمی برای کاهش فشار در دومين راکتور آزاد شده است.

روز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داده بود هزاران نفر از ساکنان منطقه در نزديکی نيروگاه اتمی «فوکوشیما» در شمال توکيو به دلیل احتمال نشت مواد راديو اکتيو از اين نيروگاه تاکنون تخليه شده‌اند.

بانری کیدا، وزیر تجارت ژاپن، نیز پیشتر گفته بود مقامات این کشور در حال تصمیم‌گیری در خصوص آزاد کردن بخشی از مواد رادیو اکتیو از راکتور خراب شده برای کاهش فشار از آن هستند.

پیشتر مقامات دولتی ژاپن گفته بودند به رغم اين که پمپ‌های سيستم خنک کننده اين نيروگاه از کار افتاد‌ه‌اند، ولی اين نيروگاه در شرايط بحرانی قرار ندارد.



درهمين زمينه، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفته است: نيروی هوايی آمريکا دستگاه خنک‌کننده به اين نيروگاه منتقل کرده است.

اين در حالی است که همچنان ابعاد بيشتری از زمين لرزه‌ ۸.۹ ريشتری که در نزديکی در شهر «سيندای» در شمال شرقی ژاپن روی داد و به امواج سهمگين سونامی در سواحل این کشور منجر شد، مشخص می‌شود.

ارتفاع امواج سونامی در برخی مناطق ساحلی ژاپن به بيش از ده متر رسيد و خانه و خودروها را در مسیر با خود برد.

بسياری از کشورها برای کمک به ژاپن اعلام آمادگی کرده‌اند. چين به همراه آمريکا از آمادگی خود برای اعزام نيروهای امداد خبر داده است.





تصاوير تلويزيونی از سونامی روز جمعه، نشان می‌دهد که موج‌های سهمگين، تعداد زيادی از منازل مسکونی، خودروهای شخصی و کشتی‌ها را با خود حمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سونامی نوار ساحلی در نزديکی شهر «سيندای» را به طول ۳۰۰ کيلومتر را در برگرفته است. در اين منطقه بيش از يک ميليون نفر زندگی می‌کنند.

در حالی که رسانه‌های محلی می‌گويند که آمار کشته‌شدگان فراتر از يک هزار نفر خواهد بود، اما ابعاد اين سونامی حاکی از آن است که ميزان تلفات می‌تواند خيلی بيشتر از اين رقم باشد.

پيشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود در شهر کوچکی به نام «اوفوناتو» در ساحل شرقی ژاپن که مرکز ماهی‌گيری است و ۴۰ هزار تن سکنه دارد، حدود ۳۰۰ خانه تخريب شده و شماری هم مفقود شده‌اند.

گزارش رسانه‌های ژاپنی حاکی است امواجی که اين شهر را درنورديده حدود ۱۰ متر ارتفاع داشته و تقريبا خط ساحلی را از بين برده است. گزارش شده در اين شهر ۴۸ تن مفقود شده اند که ۲۳ تن از آنها، دانش آموزان دبيرستانی هستند.

گزارش‌ها حاکی است اولين جايی که امواج سونامی به آن رسيده، هاوايی بوده که هنوز تلفاتی در مورد آن گزارش نشده است.

خبرگزاری کيودو گزارش داده يک کشتی با ۱۰۰ سرنشين در سونامی از بين رفته است. اين گزارش از سوی منابع خبری ديگر هنوز تأييد نشده است.

فرودگاه بين‌المللی «ناريتا» در ژاپن پس از تعطيلی چند ساعته باز شده و پروازهای خارجی و خارج کردن ساکنان منطقه از اين فرودگاه ادامه دارد. هشت هواپيمای جنگی در منطقه زلزله زده مشغول کار هستند و سعی می‌کنند ابعاد تلفات و خسارت‌های وارد شده را ارزيابی کنند.

گزارش‌ها حاکی است پالايشگاه نفتی «شيبا» در شرق توکيو و نيز يک کارخانه فولاد در همين منطقه دچار آتش‌سوزی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG