لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

پرواز آزمايشی دومين جنگده توليد ايران


به گفته سازندگان صاعقه، این هواپیما یک جنگنده پشتيبانی رزمی است و اين هواپيما علاوه برانجام مانورهای بسياربالا، توانايی بمباران اهداف نزديک و پشتيبانی از خطوط جبهه را نيز دارا است
به گفته سازندگان صاعقه، این هواپیما یک جنگنده پشتيبانی رزمی است و اين هواپيما علاوه برانجام مانورهای بسياربالا، توانايی بمباران اهداف نزديک و پشتيبانی از خطوط جبهه را نيز دارا است

ارتش ايران روز پنجشنبه بيست و نهم شهريور ماه از پرواز آزمايشی «موفقيت آميز» دو فروند هواپيمای جنگنده ساخت ايران به نام «صاعقه» خبر داد.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، سازندگان هواپیمای جنگده «صاعقه» می گویند اين هواپيما نسل جديدی از جنگنده «آذرخش» است.


ايران مرداد ماه سال جاری اعلام کرده بود که مراحل صنعتی ساخت نخستين جت جنگنده خود را به نام «آذرخش» آغاز کرده است.


به گزارش خبرگزاری های ايران، اين جنگده طی مراسمی، در آستانه سالگرد آغاز جنگ هشت ساله بين ايران و عراق، به مدت پانزده دقيقه در آسمان تهران پرواز کردند.


سازندگان جنگده صاعقه می گويند برنامه‌ريزی برای طراحی اين هواپيما سا ل ها پيش در نيروی هوايی ايران آغاز شده بود ولی در« يک کار فشرده» ساخت اين هواپيما را در طول هفت ماه انجام داده اند

در مراسم پرواز آزمايشی صاعقه در فرودگاه مهرآباد تهران مصطفی محمدنجار، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ایران ، سرلشکر عطاء‌الله صالحی فرمانده کل ارتش ، سرتيپ احمد ميقانی فرمانده نيروی هوايی ارتش و علاالدين بروجردی نماينده مجلس حضور داشتند.


به گقته سرتيپ ميقانی اين جنگنده از نوع دوسکانه و دارای کاربرد پشتيبانی رزمی و از لحاظ موشکی و راداری دارای دستگاه‌های پيشرفته و به روز است .


همچنين، مديرعامل سازمان‌ هوايی وزارت دفاع و پشتيبانی‌ نيروهای‌ مسلح ايران نيز درباره مشخصات فنی اين هواپيما گفت:«صاعقه جنگنده پشتيبانی رزمی است و اين هواپيما علاوه برانجام مانورهای بسياربالا، توانايی بمباران اهداف نزديک و پشتيبانی از خطوط جبهه را نيز دارا است.»


سازندگان اين هواپيما می گويند برنامه‌ريزی برای طراحی اين هواپيما سال ها پيش در نيروی هوايی ايران آغاز شده بود ولی در«يک کار فشرده» ساخت اين هواپيما را در طول هفت ماه انجام داده اند.


ايران تا پيش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ به دليل روابط نزديک با ايالات متحده آمريکا، نيروی هوايی خود را به جنگده های توليد اين کشور همچون اف ۱۴، اف ۵ و اف ۴ مجهز کرده بود.


اما پس از انقلاب و و به دليل تيرگی ديپلماتيک ميان ايران و آمريکا، ايران مجبور شد از طريق واسطه ها قطعات مورد نياز بخشی از ناوگان جنگده های هوايی خود را تامين کند.


در همين حال، به گزارش خبرگزاری رويترز اين هواپيما ساخت ايران به جنگده اف ۵ ساخت آمريکا شبيه است ولی اين خبرگزاری می افزايد به نظر می رسد تجيهزات نظامی مورد استفاده ايران فراورده ساخت چين هستند که ایران تغييراتی بروی آنها انجام داده است.


ايران در طی جنگ هشت ساله با عراق در فاصله سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ خورشيدی، به دليل تحريم آمريکا، برنامه ساخت جنگ افزار در داخل کشور را توسعه بخشيد و از دهه ۷۰ خورشيدی، توليد برخی از تسليحات استراتژيک مانند تانک را آغاز کرد.


جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر موشک های دور برد و خمپاره انداز های قابل حمل نيز توليد می کند.


XS
SM
MD
LG