لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

نمایشنامه «کا»؛ قصه سياست و زيستن در ايران امروز


 صحنه ای از نمایش «کا»
صحنه ای از نمایش «کا»
نخستين جشنواره تئاتر ايرانی از سوم ماه مارس جاری و به عبارتی از دوازدهم اسفندماه گذشته در مجموعه بزرگ تئاتر بريک در نيويورک آغاز شد و با استقبالی دور از انتظار روبرو گشت.

اين نخستين جشنواره که در آن کارهايی چون «خارجی» ، «چادرهای ابريشمی» ، «سه روز بی پايان» ، «دو قصه که با خودکشی پايان می گيرد» و «خرگوش سفيد، خرگوش قرمز» ، ارائه شدند، اگر چه در روز يکشنبه و پس از نزديک به يکماه پايان گرفت، ولی بعضی از نمايشنامه ها همچنان بر روی صحنه باقی ماندند.

برخی نيز برای اجرا در ايالت هايی مانند کاليفرنيا، راه غرب آمريکا را در پيش گرفتند.

از جمله نمايشنامه های موفق جشنواره، نمايش «کا» نوشته سياوش پاکراه ، با کارگردانی گيدا آربر بود که توسط وندی کويل به انگليسی ترجمه شده و با بازيگران آمريکايی، پنج اجرا به زبان انگليسی از آن به نمايش گذاشته شد.

گيدا آربر، کارگردان جوانی که به تئاتر عشق می ورزد، و شيفته تئاتر ايرانی است در يک گفت و گوی اختصاصی، زمينه آشنايی خود با نمايش «کا»، نوشته سياوش پاکراه را اين گونه شرح می دهد:

خانم گيدا آربر می گويد که در ماه می پارسال به اتفاق مادرش سفری به تهران داشت و در آن جا بود که موفق به ديدن نمايشنامه «کا» شد و جذابيت اين نمايشنامه ، دليلی بود برای بردن آن به فستيوال نيويورک ، که خوشبختانه با موافقت نويسنده آن روبرو شد.

گيدا آربر که مادرش ۱۴ سال در ايران زيسته و با فرهنگ ايرانی آشنايی دارد، می گويد که سياوش پاکراه داستان پردازی است که مسائل امروزی را در قالب قصه های افسانه يی عرضه می کند.

او در شرح نمايشنامه «کا» می گويد که اين نمايش قصه سه برده در مصر باستان است که در درون گور ارباب خود گرفتار شده و وامانده اند و برای رهايی ، هر يک راهی را پيشنهاد می کنند.

گيدا آربر در ارتباط اين قصه با مسائل روز می گويد که فرعون زمان ايرانی است و از ديدگاه او، قصه «کا» سياست جاری در کشور و زيستن در ايران امروز را تداعی می کند.

وی اضافه می کند: اگر چه به احتمالی، نويسنده چنين انديشه ای ارائه نکرده، ولی برای من که کارگردانی اين نمايشنامه را انجام داده ام ، چنين مفهومی را در بر دارد.

کارگردان آمريکايی نمايشنامه «کا» که از شيفتگان فرهنگ ايران است در پايان اين گفت و گوی کوتاه می گويد که استقبال از اين نمايشنامه شگفت انگيز بود.

گيدا آربر می گويد که تماشاگران جديدی طی اجراهای پنجگانه اين نمايشنامه به ديدن آن آمدند و جملگی در نيويورک هيجان زده بودند تا کار نمايشنامه نويسان ايرانی را ببينند.

آخرين اجرای نمايشنامه «کا» با اجرای پايانی نمايشنامه خرگوش سفيد ، خرگوش قرمز، نوشته نسيم سليمان پور، نمايشنامه نويس فرامدرن ايرانی در ساعت های متفاوت ولی در يک روز انجام شد.

اين نمايشنامه در آغاز جشنواره يک بار به زبان فارسی و توسط سهيل مستجابيان به روی صحنه آمد.
XS
SM
MD
LG