لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

امام جمعه کاشان: از اطلاعيه دفتر رهبری و سپاه گلايه دارم


عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، در مراسم نماز جمعه این شهر از تکذيب سخنانش توسط سپاه پاسداران ايران و دفتر رهبری گلايه کرده و گفته است در اطلاعيه سپاه از «تعبير نادرستی» استفاده شده و اگر تکذیب آن مطابق با واقع نباشد از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد.

عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در خطبه نماز جمعه سيزدهم خرداد با اشاره به اطلاعيه های دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در خصوص اظهاراتش گفته است: پس از برگزاری مراسم يادبود آيت الله خمينی در چهاردهم خرداد، «شکايت و گلايه» خود را با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری مطرح می کند.

«دروغ را به يک فقيه نسبت می دهيد»

عبدالنی نمازی روز جمعه گفته است: «بنده از هر دو اطلاعيه گلايه دارم. هم اطلاعيه روابط عمومی سپاه و هم دفتر مقام معظم رهبری منتهی در اطلاعيه سپاه تعبير نادرستی استفاده شده بود.»

وی اضافه کرده است:« بنده به اين آقايان می گويم که مواظب باشيد شما فقيه نيستيد و تنها مقلد می باشيد. واژه تکذيب يعنی دروغ، دروغ را نسبت به يک فقيه می دهيد و اين بار حقوقی و فقهی دارد.»

عبدالنبی نمازی همچنين گفته است: «تکذيب، گناه کبيره است اگر مطابق با واقع نباشد و کسی که گفته است از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد. اسلام به اين سادگی نيست که هر کس هر چيز را بگويد. اصلاح خطا، اين نيست که شما نسبت کذب دهيد.»

امام جمعه کاشان درمورد اقدامات بعدی خود گفته است: «بنده گلايه دارم و شکايت اين آقايان را انشاءالله بعد از سالگرد ارتحال حضرت امام خدمت مقام معظم رهبری خواهم کرد. گلايه دفتر را هم خدمت آقا عرض خواهم کرد. هرچند برخی آقايان تماس گرفته و گفتند منظور شما نبوديد و قضيه چيز ديگری بوده است ولی مردم آنچه منعکس شده را می بينند.»

عبدالنبی نمازی همچنین گفته است:« برخی جاها انسان ناگزير است که مطلبی را بيان کند اما کسی که تنها يک پاسدار است در حريم يک فقيه وارد می ­شود؟!. »

اظهارات جنجالی

اظهارات عبدالنبی نمازی در خصوص اختلافات اخير بين رهبر و رييس جمهور ايران و به ويژه در خصوص اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، نخستين بار در سايت شخصی وی منتشر شد و سپس در رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان بازتاب گسترده ای پيدا کرد.

آقای نمازی درباره آقای مشايی گفته بود: «رييس دفتر رييس جمهور مراکز قدرت نظام را در اختيار خودش گرفته» است و فرمانده سپاه پاسداران در ديدار با رهبر جمهوری اسلامی خواستار بازداشت وی شده است، اما رهبر دستور بازداشت اطرافيان او را صادر کرده است.

در واکنش به اظهارات امام جمعه کاشان، دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران و سپاه پاسداران روز چهارشنبه سخنان وی را درباره درخواست فرمانده سپاه از آيت الله خامنه ای برای بازداشت رحيم مشايی را تکذيب کردند.

دفتر آيت الله خامنه ای در بيانيه ای، بدون نام بردن از امام جمعه کاشان، اظهارات وی درباره مواضع رهبر ايران را «حاوی مطالب خلاف واقع» دانسته که به گفته آن، «از راه های غير موثق و غير مستند در اختيار گويندگان آنها قرار گرفته است.»

دفتر آيت الله خامنه ای، نسبت به نقل و قول از رهبر جمهوری اسلامی از سوی شخصيت های سياسی و رسانه های گروهی هشدار داده و گفته است که اخبار مربوط به وی «صرفا از مجاری رسمی» منتشر می شوند.

سپاه پاسداران نيز روز چهارشنبه بخشی از سخنان عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، درباره درخواست فرمانده اين نيرو از رهبر جمهوری اسلامی برای بازداشت اسفنديار رحيم مشايی را تکذيب کرد و گفت که اين اظهارات صحت ندارد.

رمضان شريف، مسئول روابط عمومی و انتشارات سپاه در بيانيه ای، اين بخش از سخنان امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ديدار فرمانده سپاه و درخواست برای صدور اجازه دستگيری «عوامل جريان انحرافی» را رد کرده و گفته است: «مطلب منتشره اخير صحت نداشته است و تکذيب می شود.»

از دسترس خارج شدن سایت نمازی

اظهارات عبدالنبی نمازی در خصوص اختلافات سياسی بين رهبر و محمود احمدی نژاد در «سفیر ولايت»، وب سايت نزديک به امام جمعه کاشان منتشر شد، ولی برای مدتی اين وب سايت از دسترس خارج شد و پس از اين که بار ديگر در دسترس قرار گرفت اين مطلب حذف شده بود.

«سفير ولايت» می گويد: مشکل دسترسی به سايت به دليل مشکل فنی بوده است.

در اطلاعيه اين وب سايت آمده است:«درج خبر ابتداً، و حذف آن در وهله بعد» به دستور امام جمعه کاشان و «طبق مصالح ديده شده» توسط وی بوده است.

عبدالنبی نمازی در اظهارات جنجالی خود گفته بود: «سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند اجازه بدهيد ايشان را بگيريم کل غائله حل می‌شود حالا نهايتاً چند روزی بعضی‌ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد. آقا ظاهراً هنوز به اين نتيجه نرسيدند ولی فرمودند همه عوامل را دستگير کنيد؛ کسانی که نيروهای عملياتی اين طرح هستند؛ آقا فرمودند با قوت بازجويی کنيد و بررسی کنيد اما حساب رئيس جمهور را جدا کنيد.»

اصولگرايان منتقد محمود احمدی نژاد در ماه های اخير حملات دامنه داری را به اطرافيان رييس جمهور ايران که از آنها به عنوان «جريان انحرافی» نام می برند آغاز کرده اند و از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان سرحلقه اين جريان نام می بردند.

طی يک ماه گذشته برخی از عوامل نزديک به «جريان انحرافی» از سوی نيروهای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت و مورد بازجويی قرار گرفته اند.

عبدالنبی نمازی نيز از آقای رحيم مشايی نقل و قول کرده که گفته بود آيت ‌الله خامنه‌ای و احمد جنتی تا دو سال ديگر نيستند که بخواهند جلوی نامزدی وی در انتخابات رياست جمهوری را بگيرند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری گفته بود: «به آقای مشايی گفتند شما که می ‌خواهی رييس جمهور شوی صلاحيت شما را شورای نگهبان بايد تاييد کند و آيت الله جنتی بسيار قاطع است و شما را رد صلاحيت می ‌کند که مشايی گفته تا دو سال ديگر آيت الله جنتی نيست و مقام معظم رهبری هم نيست که باعث رد صلاحيت بشوند. حالا نمی ‌دانيم در ارتباط با جن اين چيزها را فهميده ‌اند يا چيز ديگريست.»

رسانه های نزديک به اصولگرايان منتقد دولت، اسفنديار رحيم مشايی و ساير اطرافيان محمود احمدی نژاد را به توسل به «جن گيری و رمالی» برای رسيدن به اهداف خود متهم کرده و خواستار برخورد با آنها شده اند.

«فساد اقتصادی» نيز از ديگر اتهام های وارده به اين جريان است که در هفته های اخير گزارش های متعددی از سوی رسانه های منتقد عليه آقای رحيم مشايی و حميد بقايی، معاون اجرايی رييس جمهور، منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG