لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

ده ها پناهجوی کنیایی در کلیسایی در آتش سوختند


۵۰ قربانی اين حادثه از قبيله کيکويو، که موای کيباکی، رييس جمهوری کينيا نيز عضو آن است، در شهر الدورت بودند
۵۰ قربانی اين حادثه از قبيله کيکويو، که موای کيباکی، رييس جمهوری کينيا نيز عضو آن است، در شهر الدورت بودند

در پی گسترش خشونت ها در کنيا، يک کليسا در حالی که صدها نفر به آن پناهنده شده بودند، به آتش کشيده شد، که «دست کم ۵۰ نفر در اين حادثه کشته» شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شاهدان عينی اين حادثه گفته اند قربانيان از جمله کودکان دراين حادثه، زنده زنده در آتش سوختند.


۵۰ قربانی اين حادثه از قبيله کيکويو، که موای کيباکی، رييس جمهوری کنيا نيز عضو آن است، در شهر الدورت بودند و با شمارش این تعداد، شمار کل قربانيان خشونت های چهار روز گذشته در کنیا به ۲۷۵ نفر رسيد.


به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در کنيا، رايلا اودينگا، رهبر مخالفان، با رد نتيجه انتخابات اعلام کرد که در انتخابات تلقب شده است. از سوی ديگر موای کيباکی که برای دومين دور، برنده انتخابات رياست جمهوری اعلام شد، از مخالفان خواست تا به رای مردم احترام بگذارند.


در همين حال، ناظران اتحاديه اروپا روز سه شنبه نيز اعلام کردند که انتخابات برگزار شده در کنيا مطابق استانداردهای بين المللی رعايت نبوده و خواهان بازنگری مستقل در نتايج انتخابات شدند.


خشونت ها و ناآرامی ها در مناطق غربی کشور کنيا که رايلا اودينگا هواداران بيشتری دارد، شديدتر از باقی نقاط اين کشور گزارش شده است و شهر ساحلی کيسومو در شمال غربی نايروبی – پايتخت کنيا – به مرکز ناآرامی بدل شده است.


ناظران نگرانند که سیاستمداران کنیایی کنترل وضعیت را از دست داده وگسترش خشونت ها سر آغاز یک جنگ داخلی در این کشور باشد.


در همین حال،موای کيباکی، رييس جمهوری کنيا روز سه شنبه در کنفرانس خبری با لحنی آشتی جویانه خواهان مذاکره با رقیب خود شد.


از سوی دیگر، رايلا اودينگا با رد این درخواست گفت:«تنها در شرایطی با موای کیباکی وارد مذاکره خواهدشد که وی اعلام کند در انتخابات اخیر رای لازم را نیاورده است».


رايلا اودينگا همچنین دولت را «نسل کشی» متهم کرد.


درگيری هايی که از زمان اعلام نتايج انتخابات اعلام شده، رنگ و بوی دعوای قبيله ای نيز دارد. در محله های فقير نشين پايتخت که آقای اودينگا هواداران بسياری دارد، معترضين در خيابان ها به فروشگاه هايی حمله بردند که صاحب آنها از قبليه موای کيباکی، رييس جمهوری کنيا هستند.


آقای کيباکی ۷۶ ساله، يک ساعت بعد از اينکه کميسيون انتخابات او را برنده اعلام کرد، سوگند رياست جمهوری ياد کرد.


او شب گذشته در پيام خود به مناسبت آغاز سال نوی ميلادی گفت: «در مناطقی که خشونت هايی بروز کرده است، برای تامين امنيت مردم به اندازه کافی، افسر پليس مستفر کرده ايم.»


اما اوردينگا، اعلام کرد که پيروزی کيباکی را قبول ندارد و آن را «کودتای بدون خونريزی» توصيف کرد. وی اعلام کرد که روز سه شنبه در جمع هوادارانش سوگند رياست جمهوری ياد خواهد کرد، اما پليس اجازه برپايی اين گردهمايی را صادر نکرد.


به گفته ناظران، آقای اوردينگا که پيش از اين نيز به عنوان زندانی سياسی مدتی را در حبس گذرانده است، در خطر بازداشت قرار دارد.


XS
SM
MD
LG