لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

انتشار دستور آيت الله خامنه ای برای برکناری مشايی


محمود احمدی نژاد همچنين در روز ۳۱ تيرماه در مراسم توديع رحيم مشايی از سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری گفته است: «به هزار دليل به آقای مشايی علاقه دارم.»
محمود احمدی نژاد همچنين در روز ۳۱ تيرماه در مراسم توديع رحيم مشايی از سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری گفته است: «به هزار دليل به آقای مشايی علاقه دارم.»
شش روز پس از دستور آيت الله خامنه ای به محمود احمدی نژاد برای برکناری اسفندیار رحيم مشايی، روز جمعه متن و تصوير اين نامه منتشر شد.

در متن نامه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به محمود احمدی نژاد که به تاريخ ۲۷ تيرماه نوشته شده، آمده است:« ‌انتصاب جناب آقای اسنفديار رحيم ‌مشايی به معاونت رييس جمهوری برخلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی ميان علاقمندان به شما است. لازم است انتصاب مذبور ملغی و کان لم يکن اعلام گردد.»

متن و تصوير اين نامه توسط دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله خامنه ای روز جمعه منتشر شده است.

در همين زمينه، از روز شنبه که خبر نامه آيت الله خامنه ای به محمود احمدی نژاد منتشر شده بود، بسياری از اصولگرايان طرفدار محمود احمدی نژاد از وی خواسته بودند تا برای نشاندن دادن «ولايت پذيری» اسفنديار رحيم مشايی را کنار بگذارد.

اين در حالی است که در روز ۳۰ تيرماه يعنی سه روز پس از دستور رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد روز سه شنبه گفته بود: رحيم مشايی به معاونت اولی رييس جمهور منصوب شده و به کار خود ادامه می ‌دهد.

محمود احمدی نژاد همچنين در روز ۳۱ تيرماه در مراسم توديع رحيم مشايی از سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری نیز گفته بود: «به هزار دليل به آقای مشايی علاقه دارم.»

محمود احمدی نژاد با اشاره به این که «متاسفانه برخی مشايی را نمی‌شناسند» گفته بود: «يکی از افتخاراتم در زندگی و يکی از بزرگ‌ترين نعمت‌هايی که خداوند به من داد، آشنايی با آقای مشايی، اين مرد بزرگ و برادر پاک و مومن است.»

در همين زمينه ، آيت الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد شيعه در قم، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در باره انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به معاونت اولی محمود احمدی نژاد، گفته بود اين انتصاب «قطعا مشروعيت» ندارد.

اسفنديار رحيم مشايی در چهار سال گذشته يکی از چهره های جنجالی در کابينه محمود احمدی نژاد بوده است و اظهار نظرهای او در باره «دوستی با مردم اسرائيل» و همچنين «پايان اسلام گرايی» در ايران سر و صدای زيادی به پا کرده است.

انتشار برخی اخبار در باره حضور وی در يک مراسم رقص در ترکيه و همچنين آوردن قرآن با ساز و آواز در يک مراسم سازمان ميراث فرهنگی فشارها را بر آقای احمدی نژاد افزايش داد تا آقای رحسيم مشايی را از کار برکنار کند.

ولی رييس دولت نهم با رد انتقادهای اصولگرايان و مخالفان سياسی خود ادامه کار رحيم مشايی را تاييد کرده است.

معاون اول محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در گفت و گويی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، منتقدان خود را به باد حمله گرفت و گفت که «با تهمت زدن به من قصد تخريب احمدی نژاد را دارند.»

وی مخالفان رييس دولت نهم را متهم کرد که به گفته او، «قدرت و عظمت و جامعيت دکتر احمدی ‌نژاد را بر نمی ‌تابند چرا که خودشان خالی‌ و ضعيفند و نمی ‌توانند تحمل کنند چنين فردی بتواند چنين کارهای بزرگی انجام دهد.»
XS
SM
MD
LG