لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

خاتمی: احساس می‌کردم در مقابلم سدها و موانع وجود دارد


در پی اعلام حضور ميرحسين موسوی در عرصه انتخابات آتی رياست جمهوری ايران، محمد خاتمی در بيانيه ای از اين رقابت ها کناره گيری کرد.
در پی اعلام حضور ميرحسين موسوی در عرصه انتخابات آتی رياست جمهوری ايران، محمد خاتمی در بيانيه ای از اين رقابت ها کناره گيری کرد.
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در جمع اعضای ستاد های انتخاباتی خود دلايل انصرافش از نامزی دهمين انتخابات رياست جمهوری را اعلام کرد.

وی با اشاره به اين که «همه دوستانی که بنده را دعوت به حضور می‌کردند از من توقع معجزه نداشتند و فقط می‌خواستند تغيير در وضع فعلی ايجاد شود»، گفت: «بنده نمی‌توانم از هويت خود دست بردارم و تشکيلات و عِده و عُُده هم ندارم، احساس می‌کردم در مقابلم سدها و موانع وجود دارد و تنها چيزی که می‌تواند برای کسی که به ميدان می‌رود قوت قلب باشد رای بالای مردم است».

در پی اعلام حضور ميرحسين موسوی در عرصه انتخابات آتی رياست جمهوری ايران، محمد خاتمی روز دوشنبه در بيانيه ای از اين رقابت ها کناره گيری کرد.

رييس جمهوری سابق ايران در جمع اعضای ستاد های انتخاباتی خود تاکيد کرد: وقتی مير حسين موسوی اعلام حضور کرد «حضور توامان بنده و ايشان به معنی زير پا گذاشتن يکی از اصولی که من به آن پايبند هستم؛ نبود؟»

محمد خاتمی در اين نشست همچنين تصريح کرده است :« به هر حال امروز جناب آقای مهندس موسوی به عرصه آمده‌اند و ما هيچ‌گاه ادعا نکرده‌ايم که ايشان به عنوان مظهر اصلاحات وارد عرصه شده‌اند، بلکه جامعه به وضعيتی رسيده که همه بايد تلاش کنيم در اوضاع تغيير ايجاد شود و تغيير فوری‌ترين مسئله‌ای است که مورد توجه ماست و هر کس بتواند آن را انجام بدهد بايد به او احسنت گفت.»
« به هر حال امروز جناب آقای مهندس موسوی به عرصه آمده‌اند و ما هيچ‌گاه ادعا نکرده‌ايم که ايشان به عنوان مظهر اصلاحات وارد عرصه شده‌اند، بلکه جامعه به وضعيتی رسيده که همه بايد تلاش کنيم در اوضاع تغيير ايجاد شود و تغيير فوری‌ترين مسئله‌ای است که مورد توجه ماست و هر کس بتواند آن را انجام بدهد بايد به او احسنت گفت.»

محمد خاتمی


احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار و تحليل‌گر مسائل ايران، در گفت وگو با راديو فردا درباره ويژگی های ميرحسين موسوی تاکيد کرده بود که وی علاقه ندارد به عنوان کانديدای اصلاح‌طلب وارد رقابت های انتخاباتی شود و بيشتر دوست دارد به عنوان يک «اصلاح طلب اصولگرا» وارد صحنه انتخابات شود که يک مقداری فراجناحی باشد و بتواند خودش را در واقع فراتر از جناح‌های موجود معرفی کند.

علاوه بر مير حسين موسوی، مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رييس مجلس ششم، از جناح اصلاح طلب نیز نامزد انتخابات رياست جمهوری شده است.

محمد خاتمی از مير حسين موسوی و مهدی کروبی خواسته است تا يکی به نفع ديگری کناره گيری کرده تا گروه های اصلاح طلب فقط يک کانديدا در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

وی در این زمینه گفت: «به هر حال بنده کاری که توانستم در جهت جلوگيری از تفرقه آرا انجام دهم، انجام دادم و امروز اين مسئوليت دشوار متوجه جناب آقايان کروبی و موسوی است که نگذارند اين مسئله انجام شود.»

در نهمين انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۴، اصلاح طلبان چندين نامزد در انتخابات داشتند که مهدی کروبی با اختلاف کمی از راهيابی به دور دوم بازماند. در دور دوم اين انتخابات محمود احمدی نژاد توانست با کنار زدن رقيب خود اکبر هاشمی رفسنجانی، پيروز اين انتخابات شود.

انتظار می رود که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری فعلی، در انتخاباتی آتی نيز حضور داشته باشد ولی هنوز مشخص نيست که آيا اصولگرايان از نامزدی به غير از او حمايت خواهند کرد يا نه.

با اين حال برخی از تحليلگران مسائل ايران می گويند: حضور مير حسين موسوی می تواند به شکل گيری يک دولت ائتلافی متشکل از اصلاح طلبان و اصولگرايان بينجامد.

در همين حال مقامات وزارت کشور ايران می گويند: تعداد واجدين شرايط برای دهمين انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ۸۸ که می‌توانند رای دهند، حدود ۴۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر است.
XS
SM
MD
LG