لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

ليبی: ۵۰ نفر در ارتباط با قتل سفير آمريکا بازداشت شدند


کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی
کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی
محمد مقريف، رييس مجلس ليبی روز يکشنبه از دستگيری حدود ۵۰ نفر در ارتباط با قتل سفير آمريکا در کنسولگری اين کشور در شهر بنغازی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ محمد مقريف، رییس کنگره ملی لیبی، در گفت و گو با شبکه «سی بی اس» آمريکا گفت: «شمار (بازداشت شدگان) به حدود ۵۰ نفر رسيده است.»

در حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی ليبی که روز سه شنبه ۱۱ سپتامبر صورت گرفت، کريس استيونز، سفير آمريکا در ليبی به همراه سه آمريکايی ديگر کشته شدند.

محمد مقريف گفته است، تعدادی از کسانی که در حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی دست داشته اند خارجی هستند که از «مسير های مختلفی»‌ وارد ليبی شده بودند و «برخی از آنها از الجزاير و مالي»‌ آمده اند.

رييس مجلس ليبی همچنين اضافه کرده است که اين حمله «خودجوش» و در واکنش به فيلم ضد اسلامی «معصوميت مسلمانان» نبوده است.

محمد مقريف گفته است: «اين حمله قطعا توسط کسانی که چند ماه پيش وارد کشور شده اند برنامه ريزی شده بود. آنها از زمان ورود به کشور در حال برنامه ريزی برای اين اقدام مجرمانه بودند.»

اظهارات سفیر آمریکا درباره حمله بنغازی

در حالی که رییس مجلس لیبی حمله به کنسولگری آمریکا را از پیش برنامه ریزی شده دانسته است، سوزان رايس، ‌سفير آمريکا در سازمان ملل متحد گفته است که اين حمله در پی تظاهرات خودجودش معترضان به فيلم ضد اسلامی آغاز شد و در ادامه، گروه های تندرو آن را به نفع خود مصادره کردند.

خانم رايس که با شبکه تلويزيونی «ای بی سی» صحبت می کرد، گفته است: «ارزيابی کنونی ما، بر اساس اطلاعاتی که دريافت کرده ايم، اين است که پاسخ خودجوشی ،‌و نه از پيش برنامه ريزی شده ای، به آنچه که در قاهره باعث بروز تظاهرات شد، روی می دهد.»

سوزان رايس تصريح کرده است که تظاهر کنندگان گروه کوچکی از مردم بنغازی بودند.

سفير آمريکا در سازمان ملل در ادامه گفته است: اين گونه که مشخص شده است، به دنبال اين تظاهرات گروه کوچکی که به سلاح سنگين مسلح بودند از شرايط استفاده و وارد درگيری می شوند.

طی دو هفته اخير انتشار فيلم ضد اسلامی «معصوميت مسلمانان» در اينترنت باعث بروز اعتراضاتی گسترده در کشورهای اسلامی شده است. ابتدا اين تظاهرات از لیبی و مصر آغاز شد. روز سه‌شنبه ۲۱ شهريور «حدود دو هزار نفر» از معترضان به اين فيلم در قاهره از ديوارهای سفارتخانه آمريکا بالا رفته و پرچم آمريکا را پاره کردند.

در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ گروه القاعده در شبه جزيره عربستان در بيانيه ای مسئوليت حمله به کنسولگری آمريکا را برعهده گرفته و گفته است اين اقدام در پاسخ به کشته شدن شيخ يحيی ابوليبی، معاون گروه القاعده توسط نيروهای آمريکايی در پاکستان، انجام شده است.
XS
SM
MD
LG