لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

افتتاح دفتر «شورای ملی مقاومت» در همسايگی کاخ سفيد


سونا صمصامی، نماينده شورای ملی مقاومت در آمريکا
سونا صمصامی، نماينده شورای ملی مقاومت در آمريکا
از آن زمان که نام سازمان مجاهدين خلق در فهرست سازمان های تروريستی وزارت خارجه ايالات متحده قرار گرفت، مدت زيادی نگذشته است. با اين حال، در ۱۱ آوريل، ۲۲ فروردين ماه، اين مسأله به خاطره ای قديمی بدل شد و مجاهدين طی مراسمی به صرف چای و شيرينی ايرانی افتتاح دفتر خود در همسايگی کاخ سفيد را جشن گرفتند.

مراسم گشايش دفتر شورای ملی مقاومت ايران - که زير مجموعه سازمان مجاهدين خلق است - در شهر واشينگتن با حضور تنی چند از مقام های سابق دولت آمريکا، اعضای شورای ملی مقاومت و تيم حقوقی شورا برگزار شد. برگزارکنندگان، این مراسم را «روزی بزرگ» برای مردم ايران، دموکراسی در ايران و ارزش های ايالات متحده آمريکا توصيف کردند.

سونا صمصامی، نماينده شورای ملی مقاومت در آمريکا، زنی ريزنقش با روسری آبی بر سر و کت و دامنی آبی رنگ بر تن، شورای ملی مقاومت را «جنبش اصلی اپوزيسيون ايران» خواند و افزود افتتاح دفتر واشينگتن لحظه ای کليدی در تاريخ ايران بوده است.

خانم صمصامی در ادامه سخنانش اضافه کرد: «اکنون که وزارت خارجه ايالات متحده نام سازمان مجاهدين را از فهرست سازمان های تروريستی حذف کرده، مانع اصلی بر سر راه براندازی جمهوری اسلامی از ميان برداشته شده است». وزارت خارجه آمريکا در سال ۱۹۹۷ مجاهدين خلق را به عنوان يک سازمان تروريستی خارجی شناسايی نمود و در سال ۲۰۰۳ نيز فعاليت های اين سازمان را در خاک ايالات متحده ممنوع اعلام کرد.
سونا صمصامی همچنين تصريح کرد که سياست آمريکا مبنی بر تلاش برای ايجاد ارتباط با تهران شکست خورده و زمان آن فرا رسيده که تمامی تلاش ها بر ايجاد تغييری دموکراتيک در ايران متمرکز شود.
نماينده شورای ملی مقاومت در آمريکا در ادامه بدون ذکر جزئيات بيشتر اعلام کرد شورای ملی مقاومت مصمم است که کوشش هايش را در اين راستا «به حداکثر برساند.»

سخن گفتن با ايرانيان؟

به نظر می رسد افتتاح دفتر واشينگتن شورای ملی مقاومت، آزردگی مقام های ايرانی را موجب شود که اين مجموعه را یک سازمان تروريستی می دانند و پيشتر نيز خارج شدن نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروريستی را مورد اعتراض شديد قرار داده بودند.

عليرضا نادر، تحليلگر مسائل ايران در مؤسسه «رَند» می گويد افتتاح دفتر شورای ملی مقاومت در واشینگتن مطمئناً موجب بهبود روابط ايران- آمريکا نخواهد شد. اما درباره تأثير اين اقدام نيز نبايد بزرگنمايی شود. «دولت جمهوری اسلامی، مانند بسياری از ايرانيان، دل خوشی از سازمان مجاهدين خلق ندارد اما در عين حال به اين امر نيز واقف است که توانايی های اين گروه محدود است.»

مقام های رسمی ايالات متحده آمريکا اعلام کرده اند که سازمان مجاهدين خلق را يک گروه اپوزيسيون ريشه دار نمی دانند و باور ندارند که اين سازمان توانايی بسط ارزش های دموکراتيک در ايران را دارا باشد.

بسياری از ايرانيان به دليل سابقه سازمان مجاهدين در جريان جنگ ايران و عراق و جانبداری اين گروه از صدام حسين، حاکم وقت عراق، با ديدی منفی به اين مجموعه نگاه می کنند و آن را فرقه ای می دانند که با قوانينی سفت و سخت عرصه را بر اعضايش تنگ کرده است.

با اين همه در مراسم ۱۱ آوريل، صحبت های سخنرانان درباره اين گروه سراسر تقدير بود و عموماً سازمان مجاهدين را به عنوان گروهی توصيف می کردند که انعکاس دهنده ديدگاه های مردم ايران است و توانايی ايجاد تحولی دموکراتيک در اين کشور را داراست.

در ميان سخنرانان در اين مراسم، ژنرال جيمز جونز، مشاور امنيت ملی سابق باراک اوباما نيز حضور داشت. وی گشايش اين دفتر را «لحظه ای مهم» و «گامی در جهت درست» توصيف کرد.

ديگر شخصيت های حاضر در این مراسم عبارت بودند از: جان بولتون، سفير سابق ايالات متحده در سازمان ملل متحد، پی.جِی. کراولی، معاون سابق وزير خارجه در امور عمومی، پاتريک کندی، نماينده سابق کنگره و جان سانو، قائم مقام سابق بخش عمليات سری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سيا).

گفته می شود در گذشته، مقام های ايالات متحده آمريکا وجوه زيادی را در قبال سخنرانی در مراسم عمومی سازمان مجاهدين خلق و لابی گری برای اين گروه در وزارت خارجه آمريکا دريافت کرده اند.

پی.جِی. کراولی در همين ارتباط به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفت که برای شرکت در اين مراسم هيچ پولی دريافت نکرده و به اين توضيح مختصر بسنده کرد که «من از هدف تغيير دموکراتيک در ايران حمايت می کنم.» وی همچنين توضيح داد که به سود واشينگتن است که به سازمان مجاهدين خلق گوش کند: «شورای ملی مقاومت، خود در طول ساليان نشان داده که اپوزيسونی سازمان يافته است که به ايرانی متفاوت اعتقاد دارد. آنها يک صدا هستند. من فکر می کنم به نفع ايالات متحده است که به اين صدا گوش کند و ببيند که تأثيرش بر روی تفکر آمريکا و سياست آمريکا چه خواهد بود.»

مهرزاد بروجردی، استاد علوم سياسی دانشگاه سيراکيوز آمريکا می گويد افتتاح دفتر شورای ملی مقاومت در واشينگتن برای سازمان مجاهدين يک پيروزی به شمار می رود که به اين گروه اجازه خواهد داد تلاش های لابی گری اش را گسترش دهد: «نظر به اهميت واشينگتن، سازمان مجاهدين قادر خواهد بود بيش از پيش به لابی گری بپردازد و با همکاری با نومحافظه کاران برای وضع تحريم های بيشتری عليه ايران تلاش کند.» آقای بروجردی در عين حال می گويد البته بعيد است اين تلاش ها به تغيير سياست های ايالات متحده در قبال ايران منجر شود، چرا که دولت اوباما «مشخص کرده که ذهنيتش با مجاهدين خلق يکی نيست.»

از ديگر سو، هواداران سازمان که در اين مراسم شرکت کرده بودند بسيار اميدوار بودند و يکی از آنها به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفت: «يک روز ما افتتاح همين دفتر را در تهران جشن خواهيم گرفت.»

..............................................
منبع: راديو اروپای آزاد/راديو آزادي
XS
SM
MD
LG