لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

تجمع هواداران مجاهدين خلق درمقابل وزارت امورخارجه آمريکا


 تجمع روز جمعه هواداران مجاهدين خلق درمقابل وزارت امورخارجه آمريکا
تجمع روز جمعه هواداران مجاهدين خلق درمقابل وزارت امورخارجه آمريکا
صدها تن از هواداران سازمان مجاهدين خلق روز جمعه ۲۶ اوت در برابر وزارت امورخارجه آمريکا در واشنيگتن تجمع کرده و از هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور خواستند نام اين سازمان از فهرست سازمانهای خارجی تروريستی ايالات متحده، حذف شود.

شرکت کنندگان با نيم تنه های زرد رنگ و با در دست داشتن عکس های رهبران اين گروه، مريم و مسعود رجوی، شعار می دادند: «ما خواهان عدالتيم»، «مجاهدين خلق را از فهرست حذف کنيد» و «ايران رجوی، رجوی ايران.»

وزارت امور خارجه آمریکا هم اکنون مشغول بررسی پرونده سازمان مجاهدين خلق است که در سال ۱۹۹۹ در فهرست سازمانهای تروريستی جای گرفته بود. اعضای جداشده از سازمان مجاهدين خلق، اين سازمان را يک فرقه مارکسيستی -اسلامی می دانند، اين در حالی است که اين سازمان از سوی حکومت ايران نيز يک سازمان تروريستی تلقی می شود.

مجاهدين خلق که در دهه هشتاد ميلادی نيز حملاتی را عليه ايران هدايت کرده بودند اکنون می گويند از مشی خشونت دست کشيده اند و در راستای دموکراسی در ايران حرکت می کنند. اين سازمان در جريان جنگ هشت ساله ايران و عراق در کنار ارتش عراق بر عليه نيروهای ايران جنگيد و هم اکنون دارای ۳۰۰۰ عضو در اردوگاه اشرف در عراق است.

در اين تجمع برخی از نمايندگان پيشين کنگره ايالات متحده از جمله پاتريک کندی (عضو جمهوريخواه رود آيلند) سخن گفتند. پاتريک کندی به فارسی گفت: من ايرانی و اشرفی هستم. اشاره او به اردوگاه اشرف در عراق بود. او همچنين به نوری المالکی نخست وزير عراق هشداد داد که وی را از طريق دادگاه جنايات جنگی به اتهام حمله به اردوگاه اشرف مورد پيگيری قرار خواهند داد.

به گفته سازمان دهندگان اين تجمع ساکنان اردوگاه اشرف از طريق پخش مستقيم در جريان تجمع امروز قرار گرفته اند.

برخی از شرکت کنندگان به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفتند که اعضای خانواده های آنها در اردوگاه اشرف به سر می برند. يکی از سازمان دهندگان که خود را «شيرين» معرفی کرد به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفت برداشتن نام مجاهدين از ليست سازمان های تروريستی به ساکنان اردوگاه اشرف اجازه خواهد داد آنها به کشورهای ديگر بروند.

وی که می گفت از سال ۱۹۸۱ نزديک به دو سال و نيم در زندان جمهوری اسلامی ايران به سر برده بود و مورد شکنجه قرار گرفته بود، تاکيد کرد که با برداشتن نام مجاهدين از اين ليست افراد مردد به اين سازمان خواهند پيوست.

در ميان شرکت کنندگان در اين تجمع شماری از آمريکايی های غير ايرانی نيز به چشم می خورد. برخی از آنها به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفتند آنها اطلاعی از وضعيت مجاهدين نداشتند. يک آمريکايی آفريقايی تبار گفت: ما به خاطر مردم ايران اينجا گرد آمده ايم. وقتی از او و خانم همراهش پرسيده شد که آيا برای شرکت در اين تظاهرات پولی هم گرفته اند خانم همراه در ابتدا گفت بله ولی با اشاره مرد حرفش را پس گرفت.

يکی ديگر از هواداران انگ «تشکيلات بسته فرقه ای» به اين سازمان را کار سازمانهای اطلاعاتی ناميد که از ماهيت گروه اطلاع دقيقی ندارند. وی در پاسخ به اين پرسش ما که مسعود رجوی رهبر سازمان در کجاست و چرا سالهاست کسی او را در جمعی نديده است، گفت: اين کار به خاطر حفظ امنيت جانی او انجام می شود زيرا کسی نبايد از محل او آگاه باشد.

تجمع امروز يکی از تازه ترين تجمع ها از اين نوع بود که در ماه های اخير در واشينگتن سازمان يافته است و هدفش حذف نام مجاهدين از ليست سازمانهای تروريستی است. رسانه های غربی گزارش داده اند که مقامهای پيشين ايالات متحده برای سخنرانی در اين تجمعات و تلاش برای درآوردن نام اين سازمان از ليست دولت آمريکا از سازمان مجاهدين پول گرفته اند.

از سوی ديگر اعضا و هواداران جنبش سبز عليه درآوردن نام اين سازمان از فهرست سازمانهای تروريستی هشدار داده اند. نجات بهرامی يک تحليلگر سياسی در تهران چندی پيش به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفت درآوردن نام مجاهدين خلق از اين فهرست ايرانيان را از سياست ايالات متحده نوميد می کند.

وی گفت پيامی که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در موارد گوناگون از جمله نوروز به مردم ايران فرستاده است دلگرم کننده است. اما من فکر می کنم درآوردن نام آنها از اين فهرست اين اثر مثبت را زايل خواهد کرد و ممکن است سرانجام به سرخوردن و حتی تنفر مردم ايران از رويکرد سياست خارجی آمريکا منجر شود.
XS
SM
MD
LG