لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

مشرف از فرماندهی ارتش پاکستان کناره گيری می کند


ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، می گوید از فرماندهی ارتش استعفا خواهد داد
ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، می گوید از فرماندهی ارتش استعفا خواهد داد

ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، روز چهارشنبه گفت تا پايان ماه نوامبر از سمت فرماندهی ارتش اين کشورکناره گيری می کند.


ژنرال مشرف در گفت وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس، درخواست کشورهای غربی و همچنين گروه های مخالف در پاکستان را برای پايان دادن به وضعيت فوق العاده در اين کشور را رد کرد.


ژنرال مشرف در این گفت وگو تاکید کرد که اگر او از ریاست جمهوری پاکستان کناره گیری کند، کشور به سوی هرج و مرج خواهد رفت.


آقای مشرف که از طريق يک کودتا نظامی قدرت را در سال ۱۹۹۹ به دست گرفته است، از زمان اعلام وضعيت فوق العاده و به تعليق در آوردن قانون اساسی اين کشور، در ۳ نوامبر، هر چه بيشتر در انزوا قرار گرفته است.


ايالات متحده از پاکستان در خواست کرده است برای جلوگيری از روی کار آمدن اسلام گرايان افراطی در اين کشور مسلح به سلاح اتمی، احزاب و گروه های سياسی ميانه رو را در قدرت سهيم کند.


  • «ما خواهان لغو وضعيت اضطراری هستيم تا مردم بتوانند به طور مسالمت اميز راهپيمايی بکنند، تبليغات انتخاباتی داشته باشند و رسانه های آزاد بتوانند انتخابات را پوشش بدهند همانند اينجا(امريکا)».
دنا پرینو

آمریکا: وضعیت فوق العاده باید لغو شود


دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر درباره تحولات پاکستان گفت:«ما نمی دانيم چطور ممکن است در شرايطی که در کشور(پاکستان) وضعيت فوق العاده اعلام شده امکان برگزاری برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه وجود دارد».


خانم پرينو افزود:«ما خواهان لغو وضعيت اضطراری هستيم تا مردم بتوانند به طور مسالمت اميز راهپيمايی بکنند، تبليغات انتخاباتی داشته باشند و رسانه های آزاد بتوانند انتخابات را پوشش بدهند همانند اينجا(امريکا)».


خانم پرينو که پس از انتشار اظهارات آقای مشرف سخن می گفت، با تاکيد براين که ژنرال مشرف بايد کشور را به وضعيت عادی برگرداند گفت :«ما علاقه منديم ببينيم اين اقدام بی درنگ انجام شود».


در همين حال ژنرال مشرف نسبت به نگرانی های کشور غربی درباره وضعيت پاکستان گفت:«ما ترجيح می دهيم درباره نگرانی های خارجی ها گفت وگو کنيم و به انها دشورای های خودر ا بگوييم تا مارا درک کنند. ولی اساسا توجه من(اکنون) پاکستان است».


ژنرال مشرف افزود:«من برای منافع پاکستان تصميم می گيرم و توجه به التيماتوم هيچ کس توجه نمی کنم».


در همين حال، دولت آمريکا اعلام کرد ه است که جان نگروپونته،معاون وزارت امور خارجه اين کشور، در اوايل هفته آينده به اسلام آباد می رود تا ژنرال مشرف را به لغو وضعيت فوق العاده درپاکستان ترغيب کند.


تام کيسی ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، با اعلام اين خبر افزود واشنگتن مايل است انتخابات در پاکستان به صورت آزاد و عادلانه هرچه زودتر برگزار شود.


تلاش برای اتحاد


همزمان با این تحولات، رهبران احزاب عمده مخالف دولت پاکستان روز چهارشنبه چهاردهم نوامبر، اعلام کردند که تلاش ها برای ايجاد اتحادی ميان گروه های مخالف برای مقابله با شرايط فوق العاده دولت پرويز مشرف ادامه دارد.


اين شرايط موجب شده که بسياری از رهبران احزاب مخالف دولت پاکستان از جمله بی نظير بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان و نخست وزير سابق اين کشور از صف مذاکره کنندگان با دولت خارج شده و به جمع مخالفان ژنرال مشرف بپيوندد و از ديگر گروه های سياسی پاکستان بخواهند با يکديگر ائتلاف تشکيل دهند.


بر اساس آخرين گزارش ها، نواز شريف يکی ديگر از نخست وزيران سابق پاکستان و از رهبران سياسی اين کشور که در عربستان سعودی در تبعيد به سر می برد در گفت و گو با خبرگزاری رويترز گفته است: «ما آماده ايم که اختلافاتمان را با حزب مردم پاکستان کنار بگذاريم.»


XS
SM
MD
LG