لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

آلبانی و کرواسی به عضويت ناتو پذیرفته شدند


جيمز آپاتوريا، سخنگوی پيمان آتلانتيک شمالی.
جيمز آپاتوريا، سخنگوی پيمان آتلانتيک شمالی.

وزير امور خارجه اسپانيا روز چهارشنبه، دوم ماه آوريل، گفت: رهبران ناتو توافق کردند که به طور رسمی از کرواسی و آلبانی برای عضويت در اين پيمان دعوت به عمل آورند، اما پذيرش مقدونيه به دليل مخالفت يونان به تعويق افتاده است.


نشست رسمی سران کشورهای عضو پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، چهارشنبه در بخارست طی مراسم شام رسمی رهبران گشايش يافت.


ميگوئل آنگل موراتينوس، وزير امور خارجه اسپانيا، پس از گفت وگو رهبران ناتو درباره عناصر گسترش اعضای اين پيمان در بخارست، گفت:«اکنون، يونان مخالف پيوستن مقدونيه است، و ابتدا کرواسی و آلبانی به اين پيمان می پيوندند».


يونان پيشتر اعلام کرده بود که عضويت جمهوری مقدونيه، یکی از جمهوری استقلال یافته از یوگسلاوی سابق، در ناتو را به دلیل اختلاف بر سر تشابه اسمی با يکی از استان های اين کشور، وتو خواهد کرد.


مقدونيه نام يکی از استان های يونان است و آتن با استفاده نام «جمهوری مقدونيه» مخالف است.


از سوی دیگر، جيمز آپاتوريا، سخنگوی پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، گفت: اوکراين و گرجستان در روند پذيرش در اين پيمان قرار خواهند گرفت، ولی او انتظار ندارد که در نسشت بخارست درباره عضويت اين دو کشور تصميم گيری شود.


جيمز آپاتوريا افزود: فضای عمومی اين بود که مسئله عضويت به زمان آن بستگی دارد.


این در حالی است که، جرج بوش، رييس جمهوی آمريکا ساعاتی پيش از آغاز نشست سران ناتو، بار ديگر خواستار پذيرفتن اوکراين و گرجستان دراين پيمان شده و گفته بود: «پيمان ناتو با اين کار بايد به اين دو کشور نشان دهد که پذيرای تمايل آنها است و راه را برای دست يافتن به آن هموار می کند.»


آقای بوش افزوده بود: «موضع آمريکا در اين مورد روشن است و از عضويت اين دو کشور در ناتو پشتيبانی می کند.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين گفته بود: «به رغم مخالفت روسيه، در پيمان ناتو بايد بر روی همه کشورهای اروپايی باز باشد.»


اوکراين و گرجستان اميدوارند روند عضويت آنها در پيمان ناتو از اجلاس روز چهارشنبه آغاز شود.


فرانسه و آلمان نيز با پيوستن اين دو کشور به پيمان ناتو مخالفند و می گويند که آنها هنوز شرايط عضويت را ندارند.


آقای بوش در سخنان خود پيش از شروع اجلاس، ياد آور شد که آمريکا همچنان به استقرار بخشی از سپر دفاع ضد موشکی در اروپای شرقی متعهد است و می کوشد روسيه را ترغيب کند تا از مخالفت خود دست بردارد.


  • «رهبران ناتو توافق کردند که به طور رسمی از کرواسی و آلبانی برای عضويت در اين پيمان دعوت به عمل آورند، اما پذيرش مقدونيه به دليل مخالفت يونان به تعويق افتاده است».
ميگوئل آنگل موراتينوس، وزير امور خارجه اسپانيا

اعزام یک گردان به افغانستان


سخنگوی سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز چهارشنبه گفت: نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، پيشنهاد کرده است صد ها سرباز فرانسوی در چارچوب اين پيمان به افغانستان اعزام شوند.


سخنگوی پيمان آتلانتيک شمالی، پس از شام رسمی سران ۲۶ کشور عضو اين پيمان در بخارست، گفت: آقای سارکوزی پيشنهاد کرده است تا یک گردان نظامی، در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نيروی نظامی فرانسوی، در چارچوب عمليات ناتو در افغانستان به جنوب شرقی اين کشور اعزام شوند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، اعزام اين نيروها به افغانستان اين امکان را برای آمريکايی ها به وجود خواهد اورد تا بخشی از نيروهای خود را به کمک نيروهای کانادايی در قندهار اعزام کنند.


به گزارش اين خبرگزاری، کانادا پيشتر هشدار داده بود در صورت اعزام نکردن نيروهای کمکی به اين منطقه، دو هزار و پانصد نيروی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.


اوضاع امنيتی افغانستان نيز يکی از موضوع های عمده اجلاس سران ناتو است و رييس جمهوری آمريکا پیش از آغاز نشست خواهان افزايش نيروهای ناتو در آن کشور شده بود.


حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان نيز برای شرکت دراين اجلاس به بخارست سفر کرده است.


يان د هوپ شفر، دبير کل ناتو، مأموريت نيروهای اين پيمان در افغانستان را دارای «اولويت» بالا ناميده است.


در حال حاضر حدود ۴۳ هزار نيروی نظامی و غير نظامی ناتو در افغانستان به سر می برند. اما دولت های کانادا، هلند و رومانی با فشار های زيادی در داخل برای خارج کردن نيروهای خود از افغانستان مواجهند.


اين در حالی است که بريتانيا و آمريکا از متحدان خود در ناتو خواسته اند نيروهای خود را به ولايات هلمند و قندهار اعزام کنند، اما هيچ کشوری حاضر به اعزام نيروهای خود به اين مناطق که جنگ با طالبان در آن جريان دارد نشده است.


آلمان و ايتاليا نيروهايی را در افغانستان مستقر کرده اند، اما واحدهای نظامی آنان در مناطق امن تر شمال و غرب افغانستان حضور دارند.


XS
SM
MD
LG