لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

«کره شمالی راکتور اتمی يونگ بيون را بست»


راکتور «يونگ بيون» که در ۹۰ کيلومتری شمال پينوگ يانگ واقع است،
راکتور «يونگ بيون» که در ۹۰ کيلومتری شمال پينوگ يانگ واقع است،

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز شنبه چهار دهم ژوئيه، اعلام کرد کره شمالی راکتور هسته ای «يونگ بيون» را بسته است.


آقای مک کورمک با استقبال از اين اقدام کره شمالی گفت منتظر تأييد نهايی بسته شدن راکتور «يونگ بيون» از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی است.


بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی روز شنبه برای نظارت بر تعطيلی این راکتور اتمی مهم وارد پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی شده بودند. راکتور «يونگ بيون» در ۹۰ کيلومتری شمال پينوگ يانگ واقع است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين اولين سفر بازرسان سازمان ملل به کره شمالی، از سال ۲۰۰۲ تا کنون به شمار می آيد.


اين اميد وجود دارد که کره شمالی پس از سال ها مذاکره در قبال دريافت تضمين امنيتی و کمک مالی، برنامه هسته ای خود را متوقف کند.


تعطيلی راکتور يونگ بيون فقط گام نخست است و من نمی خواهم که مردم فکر کنند که بسته شدن اين راکتور بزرگترين و تنها نتيجه مهم مذاکرات با کره شمالی است
کریستوفر هیل

عادل طولبا سرپرست هيات بازرسان اعزامی به خبرنگاران گفت: «ما تمامی وسايل لازم برای بازرسی را در اختيار داريم و می توانيم بلافاصله کار خود را آغاز کنيم.»


وی افزود: «با کمکی که در هفته های گذشته از کره شمالی دريافت کرديم ما فکر می کنيم بتوانيم ماموريت خود را با موفقيت انجام دهيم.»


در همين زمينه، کريستوفر هيل سرپرست هيات مذاکره کننده آمريکا درمورد برنامه هسته ای کره شمالی، پيش بينی کرده بود که تاسيسات اصلی هسته ای کره شمالی روز دوشنبه تعطيل خواهند شد.


آقای هيل افزود که تعطيلی راکتور يونگ بيون که قادر به توليد کردن پلوتونيوم است، فقط گام نخست است و «من نمی خواهم که مردم فکر کنند که بسته شدن اين راکتور بزرگترين و تنها نتيجه مهم مذاکرات با کره شمالی است.»


مقامات کره جنوبی نيز اعلام کردند که نخستين محموله نفتی ۶ هزار ۲۰۰ تنی که قرار بود براساس معامله خلع سلاح اتمی تحويل کره شمالی شود، به اين کشور رسيده است.


دولت کره شمالی در سال ۲۰۰۲ ميلادی، نمايندگان آژانس بين المللی انرژی اتمی را از اين کشور اخراج و از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای خارج شد.


کره شمالی در پاييز سال گذشته اعلام کرد که نخستين بمب اتمی خود را آزمايش کرده است.


اخيرا ۲۵ ميليون دلار سرمايه کره شمالی که به درخواست آمريکا از سوی مقام های ماکائو در بانک های آنجا مسدود شده بود و مانع عمده ای بر سر راه خلع سلاح هسته ای کره شمالی محسوب می شد، به کره شمالی بازگردانده شد.


گفت و گوهای شش جانبه مربوط به حل بحران هسته ای کره شمالی با شرکت اين کشور و کشورهای کره جنوبی، روسيه، ژاپن، آمريکا و چين قرار است روز چهارشنبه در پکن از سرگرفته شود.


XS
SM
MD
LG