لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

هیات بازرسان آژانس وارد کره شمالی شدند


کریستوفر هیل: تاسیسات اصلی هسته ای کره شمالی روز دوشنبه تعطیل خواهد شد.
کریستوفر هیل: تاسیسات اصلی هسته ای کره شمالی روز دوشنبه تعطیل خواهد شد.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه چهاردهم ژوئیه، برای نظارت بر تعطیلی یک راکتور اتمی مهم وارد پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی شدند.


گروه ۱۰ نفره بازرسان آژانس بر بستن راکتور «یونگ بیون» که در ۹۰ کیلومتری شمال پینوگ یانگ واقع است، نظارت خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اولین سفر بازرسان سازمان ملل به کره شمالی، از سال ۲۰۰۲ تا کنون به شمار می آید.


این امید وجود دارد که کره شمالی پس از سال ها مذاکره در قبال دریافت تضمین امنیتی و کمک مالی، برنامه هسته ای خود را متوقف کند.


عادل طولبا سرپرست هیات بازرسان اعزامی به خبرنگاران گفت: «ما تمامی وسایل لازم برای بازرسی را در اختیار داریم و می توانیم بلافاصله کار خود را آغاز کنیم.»


وی افزود: «با کمکی که در هفته های گذشته از کره شمالی دریافت کردیم ما فکر می کنیم بتوانیم ماموریت خود را با موفقیت انجام دهیم.»


کریستوفر هیل: تعطیلی راکتور یونگ بیون که قادر به تولید کردن پلوتونیوم است فقط گام نخست است و «من نمی خواهم که مردم فکر کنند که بسته شدن این راکتور بزرگترین و تنها نتیجه مهم مذاکرات با کره شمالی است.»

کریستوفر هیل سرپرست هیات مذاکره کننده آمریکا درمورد برنامه هسته ای کره شمالی، روز شنبه در توکیو پایتخت ژاپن اعلام کرد که تاسیسات اصلی هسته ای کره شمالی روز دوشنبه تعطیل خواهند شد.


آقای هیل افزود که تعطیلی راکتور یونگ بیون که قادر به تولید کردن پلوتونیوم است، فقط گام نخست است و «من نمی خواهم که مردم فکر کنند که بسته شدن این راکتور بزرگترین و تنها نتیجه مهم مذاکرات با کره شمالی است.»


مقامات کره جنوبی نیز اعلام کردند که نخستین محموله نفتی که قرار بود براساس معامله خلع سلاح اتمی تحویل کره شمالی شود، به این کشور رسیده است.


دولت کره شمالی در سال ۲۰۰۲ میلادی، نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج و از پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای خارج شد.


کره شمالی در پاییز سال گذشته اعلام کرد که نخستین بمب اتمی خود را آزمایش کرده است.


اخیرا ۲۵ میلیون دلار سرمایه کره شمالی که به درخواست آمریکا از سوی مقام های ماکائو در بانک های آنجا مسدود شده بود و مانع عمده ای بر سر راه خلع سلاح هسته ای کره شمالی محسوب می شد، به کره شمالی بازگردانده شد.


گفت و گوهای شش جانبه مربوط به حل بحران هسته ای کره شمالی با شرکت این کشور و کشورهای کره جنوبی، روسیه، ژاپن، آمریکا و چین قرار است روز چهارشنبه در پکن از سرگرفته شود.


XS
SM
MD
LG