لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

توافق اوباما و کنگره برای جلوگيری از تعطيلی فعاليت های دولت آمريکا


جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان
جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان
پس از روزها مذاکرات فشرده کاخ سفيد و رهبران کنگره بر سر بودجه آمريکا، دو طرف شامگاه جمعه توانستند در مورد کاهش هزينه به توافقی کلی دست يابند و بدين ترتيب مانع تعطيلی فعاليت‌های دولت آمريکا شوند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، لحظاتی پس از اعلام توافق کلی بر سر بودجه ساعت يازده شب در کاخ سفيد حاضر شد و اعلام کرد: روز شنبه فعاليت های دولت ادامه می يابد

جان بينر، رييس جمهوریخواه مجلس نمايندگان، در پايان مذاکرات شامگاه جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که بر سر تامين بودجه تاپايان سال مالی توافق شده تا بدين ترتيب فعاليت های دولت ادامه يابد.

جان بينر همچنين گفت که مجلس نمايندگان شامگاه جمعه به اين طرح موقت رای می دهد، ولی لایحه بودجه اواسط هفته آينده به رای گذاشته می شود.

از آنجا که مشروح اين توافق نيازمند زمان خواهد بود سنا و مجلس نمايندگان به اين طرح موقت رای دادند تا در هفته آينده لایحه بودجه به رای گذاشته خواهد شد.

در همین حال، پیش از رای سنای آمریکا به این توافق، سناتور هری ريد، رهبر اکثريت دمکرات، توافق به دست آمده را «تاریخی» خواند.

هری رید گفت: روند دست یابی به اين توافق مسير آسانی نبود و هردو طرف مجبور شدند تا تصميم های سختی را اتخاذ کنند.

هريد ريد گفت که توافق کوتاه مدت اجازه می دهد تا دولت به فعاليت های خود را تا روز پنجشنبه ادامه دهد آنگاه لایحه بودجه به رای گذاشته خواهد شد.

به گزارش شبکه «سی ان ان» در این توافق نزديک به ۳۹ ميليارد دلار از هزينه های پيشنهادی دولت باراک اوباما کاهش داده شده است.

تا پيش از دست يابی به توافق، رهبران جمهوريخواه و دمکرات در کنگره آمريکا يکديگر را متهم می کردند که مذاکرات بر سر تامين بودجه باقی مانده سال مالی را به بن بست می کشاندند. سال مالی برای دولت آمريکا ۳۰ ماه سپتامبر ۲۰۱۱ به پايان می رسد.

دمکرات ها بعداز ظهر جمعه اعلام کردند که دو طرف بر سر هزينه ها و تامين مالی سقط جنين و هزينه درمانی سلامت زنان اختلاف نظر دارند.

هری ريد بعد از ظهر روز جمعه به خبرنگاران گفته بود: تنها مساله باقی مانده و مورد اختلاف نظر اين است که جمهوريخواهان خواستار افزايش اختيارات مقامات ايالتی در خصوص بودجه درمانی سلامت زنان و سقط جنين است.

جان بينر با اين حال تاکيد کرده بود مساله اختلاف تنها بر کاهش هزينه ها و انضباط مالی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ، در صورت «تعطيلی» دولت آمريکا، نزديک به هشتصد هزار کارمند«غیر ضروری» دولت بيکار می‌شدند.
XS
SM
MD
LG