لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

باراک اوباما از بستن بازداشتگاه گوانتانامو دفاع کرد


باراک اوباما روز پنجشنبه با اشاره به این که مهمترين وظيفه اش به عنوان رييس جمهور، حفظ امنيت مردم آمريکا است از تصميم خود مبنی بر بستن زندان گوانتانامو دفاع کرد.

باراک اوباما در توضیح راهبردهای خود در خصوص امنیت ملی گفت که تصميم وی برای بستن زندان گوانتانامو طی يکسال آينده تصميم درستی بوده است چرا که وجود اين زندان به چهره آمريکا در جهان لطمه می زد.

آقای اوباما گفت: «با هر معياری، هزينه باز نگهداشتن اين(زندان) فراتر از پيچيدگی های بستن آن است.»

باراک اوباما در خصوص سرنوشت زندانیان گوانتانامو تاکید کرد: افرادی که می توانند امنيت ملی آمریکا را به خطر بيندازند، آزاد نخواهند شد.

با اين حال وی از احتمال انتقال برخی از اعضای گروه القاعده که در زندان گوانتانامو به سر می برند، به زندان های آمريکا خبر داد.

پس از حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، و به دنبال صدور فرمان جرج بوش برای «جنگ عليه ترور» در سال ۲۰۰۲ ، زندان گوانتانامو به محلی برای نگهداری زندانيان خارجی مظنون به عضويت در گروه های تروريستی تبدیل شد.

باراک اوباما قول داده است که تا سال ۲۰۱۰ بازداشتگاه گوانتانومو را ببندد.

طرح بستن زندان گوانتانامو باعث بروز نگرانی هایی در بین سیاستمداران آمریکایی از جمله اعضای حزب دمکرات شده است. در همین زمینه سنای امریکا روز چهارشنبه طرح انتقال زندانیان گوانتانامو به خارج را رد کرد و از تامین مالی این طرح خودداری کرده است.

اعضای سنا با ۹۰ رای در مقابل ۶ رای فرآيند انتقال زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو را مسدود کردند.

تصمیمات براساس ترس

در همين حال رییس جمهور آمریکا گفت: «باور دارم که دولت اغلب اوقات تصميماتی را بر اساس ترس و نه دورانديشی اتخاذ کرده بود.»

باراک اوباما پس از روی کار آمدن دستور داد تا شيوه های خشن بازجويی از مظنونان به همکاری با گروه های تروريستی متوقف شود و آنها را «شکنجه» دانست.

با اين حال آقای اوباما با اشاره به جنگ عراق و افغانستان و بحران اقتصادی تاکيد کرد که مهمترين وظيفه اش به عنوان رييس جمهور، حفظ امنيت مردم آمريکا است.

از سوی ديگر ديک چنی، معاون رييس جمهوری در دوران جرج بوش، دقايق پس از سخنرانی باراک اوباما، از «شيوه های خشن بازجويی» در دوران دولت گذشته دفاع کرد و گفت: طی اين بازجويی ها اطلاعات حساسی از تروريست ها به دست آمد.

آقای چنی تاکيد کرد: تصميمات دولت بوش در ارتباط با امنيت ملی، باعث شد تا آمريکا امن بماند.

ديک چنی که در موسسه آمريکايی اينترپرايز صحبت می کرد، از سياست های دولت اوباما نسبت به دولت سابق انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG